fbpx

5 Kuasa SEDEKAH Ramai Tak Tahu ,No.3 Paling Power!

sedekah

Sedekah sebenarnya mempunyai maksud yang cukup luas dalam Islam. Secara mudahnya, ia boleh didefinisikan sebagai pemberian oleh seseorang kepada orang lain yang memerlukan dengan tujuan untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. , sama ada pemberian itu ditujukan kepada fakir miskin, sanak-saudara, mahupun untuk kepentingan fi sabilillah.

Jom kita ketahui kehebatan sedekah ini di bawah :

1. MENDAPAT KEREDHAAN ALLAH S.W.T

redha sedekah

Firman Allah SWT:

إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّـهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

Maksudnya“Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik). Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan.”

(Surah al-Baqarah: 271)

Tak rugi untuk kita mengamalkan amalan ini dalam kehidupan . Apa yang dikeluarkan itu walaupon sedikit tapi ganjaran yang kita akan dapat sangatlah besar.

2. MENDAPAT GANJARAN PAHALA

Siapa yang tak suka mendapat pahala dengan amalan yang kita lakukan ? Semua orang nak kan ? Kalau pahala tu limited , mesti setiap orang ada sifat kedekut dalam diri kan ?  Besarnya ganjaran sedekah itu walaupon sedikit , pahala milik kita.

Ini boleh dilihat di dalam Al-Quran di mana Allah berfirman:

لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا

“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali dari bisikan-bisikan orang yang menyuruh (manusia) memberi sedekah, atau berbuat kebaikan atau mengadakan perdamaian di antara manusia. Dan barangsiapa yang berbuat demikian kerana mencari keredaan Allah, maka kami akan memberinya pahala yang besar.”

(Surah an-Nisa:114)

3. MENDAPAT BALASAN YANG MENGUNTUNGKAN

Kadang kita risau dengan ekonomi kita yang darurat sekarang ni nak keluar seringgit pon takut. Tapi sebenarnya di sebalik seringgit tu ada keuntungan besar yang menunggu. Ingat dalam rezeki kita sebenarnya ada rezeki orang lain.

Firman Allah SWT:

وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

Maksudnya: Dan apa sahaja yang kamu belanjakan dari sesuatu maka Allah lah yang menggantikannya dan Dia merupakan sebaik-baik pemberi rezeki.

Surah Saba’ (39)

4. BERSIFAT KEKAL walaupon sudah meninggal dunia

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

إِذَا مَاتَ الإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ إِلاَّ مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ ‏

Maksudnya“Apabila mati seorang manusia, terputuslah daripadanya amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya atau anak yang soleh yang mendoakan baginya.” 

Riwayat Muslim (1631), al-Nasa’i (3651), al-Tirmizi (1376) dan Abu Daud (2880)

Antara amalan yang tidak putus walaupun sudah meninggal dunia adalah sedekah kita ketika di dunia. Jadi elakkan untuk rasa berat bersedekah di dunia ini . Banyak keuntungannya di akhirat kelak.

5. MENDEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH

dekat pada Allah

Firman Allah SWT:

لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ

Maksudnya: Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi.

(Surah Ali-Imran: 92)

Semoga Allah SWT menjadikan kita dari kalangan mereka lebih cintakan kehidupan akhirat, serta menjadikan kita dari kalangan mereka yang sentiasa bersemangat untuk melakukan infaq dan mengeluarkan sedekah jariah yang akhirnya dapat menyumbang kepada penjanaan ekonomi ummah dalam skala yang besar.

Amin.

================================================================

Mencari kelas mengaji yang menggunakan kaedah FUN LEARNING untuk anak-anak di rumah ? Jom klik link ini (Kelas Mengaji Kanak-kanak).

5 Kesan HEBAT Qiamullail yang perlu anda tahu !

QIAMULLAIL

Qiamullail dimaksudkan dengan ‘bangun malam’ yang mana bertujuan untuk melakukan ibadah kepada Allah.

Pada ketika ini , seseorang itu akan bangun dari tidur malamnya semata-mata ingin mengerjakan ibadah kepada Allah , bertakbir membesarkan Allah S.W.T dan berzikir memuji kekuasanNya.

Allah berfirman dalam Surah Al-Isra’ ayat 79:

وَمِنَ ٱلَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِۦ نَافِلَةً لَّكَ عَسَىٰٓ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا

Maksudnya :

Dan pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.

Ibadah yang boleh dilakukan ketika Qiamullail adalah seperti solat sunat:
  1. Tahajjud
  2. Taubat
  3. Hajat
  4. Tasbih

Selain ibadah solat , kita juga boleh beramal dengan amalan-amalan yang lain ketika qiamullail seperti , membaca Al-Quran , memperbanyakkan zikir , berdoa , beristighfar dan sebagainya.

Jom kita lihat satu persatu kesan hebat apabila Qiamullail dijadikan amalan dalam kehidupan.

1. Lebih merasai dan memahami isi Al-Quran

Dalam keadaan kita yang sibuk di siang hari adalah sangat susah untuk mencapai tahap fokus yang tinggi untuk memahami setiap isi Al-Quran yang telah dibaca. Berlainan pada malam hari yang mana semua kesibukan kita hilang dan perhatian dapat ditumpukan sepenuhnya dalam bacaan kita.

Firman Allah dalam surah Al-Muzammil ayat 1-5 yang bermaksud:

“Wahai orang yang memakai pakaian! Bangunlah berjaga malam (bersolat) selain sedikit waktu saja, seperduanya atau kurangkan lagi daripada itu, dan bacalah Al-Quran dengan terang dan perlahan-lahan. Kami akan memberimu perkataan yang berat.”

2. Dapat Bermuhasabah diri

muhasabah

Keadaan dan suasana pada waktu ini sunyi dan kita akan dapat merasakan ketenangan yang luar biasa. Pada waktu ini lah kita  dapat bertafakkur segala ciptaan dan nikmat yang telah diberikan Allah S.W.T kepada hambaNya.

Dalam masa yang sama dapat merenung kembali segala perbuatan kita. Adakah apa yang kita lakukan sebelum ini diterima Allah ?

Dan ketika ini kita hanya meminta pengharapan kepada Allah supaya amalan yang telah kita lakukan di dunia ini diterima dan mendapat rahmat dariNya.

Firman Allah dalam surah As-Sajadah ayat 16 yang bermaksud:

“Mereka meninggalkan tempat tidur mereka menyeru Tuhan mereka dengan penuh kecemasan dan pengharapan….”

3. Kekhusyukan Beribadah lebih Tinggi

khusyuk qiamullail

Dalam surah Al-Muzammil ayat 6 yang bermaksud:

“Sesungguhnya jiwa yang terbentuk di waktu malam itu lebih mantap ( keperibadiannya ) dan lebih jitu kata-katanya.”

Pada waktu ini , ibadah yang dilakukan lebih merasuk ke dalam hati, lebih berkesan serta lebih khusyuk bacaannya berbanding ibadah di siang hari yang sentiasa akan terganggu dengan segala kesibukan duniawi.

4. Doa mudah dikabulkan

Antara waktu mustajab untuk berdoalah adalah ketika waktu sepertiga akhir malam.  Jadi perbanyakkanlah berdoa ketika waktu kita melaksanakan qiamullail.

إِنَّ فِي اللَّيْلِ لَسَاعَةً لَا يُوَافِقُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ، يَسْأَلُ اللهَ خَيْرًا مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ، إِلَّا أَعْطَاهُ إِيَّاهُ، وَذَلِكَ كُلَّ لَيْلَةٍ

Dari jabir berkata : Aku mendengar Nabi bersabda: “Sesungguhnya di malam hari ada satu masa apabila seorang mukmin berdoa memohon kebaikan dunia dan akhirat, Allah mesti mengabulkannya, dan ianya ada di setiap malam”

(Hadis Riwayat Muslim)

5. Lebih dekat dengan Maha Pencipta

sujud qiamullail

عليكم بقيامِ الليلِ؛ فإنَّه دَأْبُ الصالحينَ قبلَكم، وهو قُرْبةٌ إلى ربِّكم، ومَكْفَرةٌ للسِّيِّئاتِ، ومَنْهاةٌ عن الإثمِ

Dari Abu Umamah al Bahili, Nabi SAW bersabda; “Hendaklah kamu bersolat malam. Sesungguhnya ia amalan orang yang soleh sebelum kamu, amalan yang mendekatkan kepada Tuhanmu, penghapus kesalahan dan pencegah dosa.”

(Hadith Hasan Riwayat al Tirmizi)

………………………………………………………………………………….

Nak perbaiki bacaan Al-Quran anda dalam bulan Ramadhan tahun ini ? Tapi , dengan keadaan masa yang tak menentu susah pulak nak susun jadual ?

Jangan risau ! Jom daftar Kelas mengaji Online . Beana akan guide anda dalam bacaan Al-Quran sepanjang bulan ramadhan ini.

Jom daftar di sini. 

Selamat Mendaftar !

Pengajaran Daripada Surah Al-Kahfi

4 Pengajaran Daripada Surah Al-Kahfi

Surah Al-Kahfi termasuk antara lima buah surah yang dimulakan dengan hamdalah atau tahmid. Iaitu, untaian puji-pujian dan sanjungan kepada Allah SWT. 

Pada setiap hari Jumaat, seluruh umat Islam sangat digalakkan untuk membaca surah Al-Kahfi ini sebagai amalan. 

Kenapa ya?

surah alkahfi

Ini kerana intipati surah Al-Kahfi ini mencerminkan tentang realiti kehidupan kita pada zaman sekarang.

Walaupun kisah-kisah yang diceritakan telah berlaku ratusan tahun dahulu, namun cabaran dan dugaan yang masyarakat dunia hadapi sekarang adalah sama. Iaitu cabaran dan dugaan kita bagi menghadapi pelbagai jenis fitnah akhir zaman. 

Berikut adalah 4 pengajaran yang boleh anda dapati melalui pemerhatian dan kajian isi surah Al-Kahfi. Jom sama-sama kita ambil iktibar! 

Sentiasa berdamping dengan orang soleh

Melalui kisah pemuda Ashabul Kahfi yang ditidurkan oleh Allah selama beratus tahun dalam sebuah gua setelah mereka melarikan diri daripada pemerintahan raja yang zalim dan kufur menjelaskan tentang fitnah berkaitan agama.

Melalui kisah ini, antara pengajaran yang boleh anda ambil untuk menyelamatkan diri anda daripada dibelenggu fitnah berkaitan agama pada zaman sekarang adalah dengan cara mengikat tali persahabatan bersama orang-orang soleh. Belajarlah bersama mereka yang mempunyai ilmu agama yang sahih dan perbanyakkan mengingati akhirat. 

Kehidupan dunia tidak kekal

Fitnah berkaitan harta juga ada diceritakan dalam surah Al-Kahfi melalui kisah pemilik dua buah kebun.

Pengajaran yang boleh anda dapati daripada kisah itu adalah hakikat kehidupan di dunia hanyalah sementara. Termasuklah segala isi dunia yang anda miliki sekarang, seperti kekayaan harta benda, zuriat dan keturunan. Semuanya bakal lenyap apabila tiba masanya.

Sekaligus, kisah ini memberi kita peringatan tentang hakikat kehidupan akhiratlah yang kekal abadi.

Tanamkan sifat rendah diri dan sabar menuntut ilmu

Melalui kisah Nabi Musa AS bersama seorang hamba Allah yang soleh yang bernama Khidir AS pula menceritakan tentang fitnah berkaitan ilmu.

Daripada kisah ini, antara cara untuk menyelamatkan diri anda daripada fitnah berkaitan ilmu ini adalah dengan cara menanamkan sifat tawadhu’ dan rendah diri dalam jiwa. Ini bagi mengelakkan tersemainya benih takbur dan riak akan ilmu yang anda miliki.

Selain itu, anda juga perlu bersabar dalam perjalanan menuntut ilmu. Walaupun banyak liku dan onak durinya, bersabarlah. Mengambil mutiara kata daripada Imam Syafi’i, jika kamu tidak sanggup menahan lelahnya belajar, maka kamu akan menanggung perihnya kebodohan.

Meletakkan kebergantungan sepenuhnya kepada Allah
pemerintah

Melalui kisah pemerintah yang adil bernama Zulqarnain yang terkandung dalam surah Al-Kahfi memberi peringatan yang paling penting buat seluruh umat manusia dalam kerja memerintah sesebuah kelompok masyarakat ataupun negara.

Bagi mengelakkan diri anda daripada fitnah berkaitan kuasa ini, anda perlu sentiasa menyedarkan diri sendiri dan mengakui keterbatasan upaya dan daya sebagai seorang manusia.

Sesungguhnya setiap perkara yang diusahakan oleh manusia tidak akan menemui kejayaan jika tidak didukung dengan bantuan dan rahmat daripada Allah. Pegangan inilah yang digenggam erat oleh Zulqarnain sebagai seorang pemerintah yang adil dan bertaqwa.

Galakan untuk membaca surah Al-Kahfi pada setiap hari Jumaat adalah sebagai perisai bagi kita daripada dibelenggu fitnah-fitnah ini. Selain itu, anda boleh klik video di bawah untuk perdengarkan kelebihan amalan surah ini:

Banyak pengajaran yang terkandung dalam surah Al-Kahfi yang perlu digariskan dan diterapkan dalam diri kita. 

Pada akhir surah Al-Kahfi, Allah SWT menyatakan semua cabaran dan dugaan yang manusia hadapi terutamanya empat jenis fitnah yang dijelaskan di atas boleh ditangani dengan memperbanyakkan amal soleh. Dan paling penting, letakkan nilai keikhlasan melakukan amal soleh itu hanya kerana Allah.

alquran

Jika anda ingin mempelajari ilmu Al-Quran, Beana HomeQuran sedia membantu. Anda boleh saja klik saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut.

Semoga perkongsian ringkas ini mampu memberi manfaat buat anda.

Wallahua’lam.

Rujukan:

Nasir, M.S. & Rouyan, M.N. (2014). Qissah Quraniyyah Dalam Surah Al-Kahf Menyerlahkan Pengaran (Ibrah) Dan Fadilat Surah. ‘Ulum Islamiyyah Journal, 14, 131-156. Academia.edu

4 Perkara Yang Membatalkan Wudhu

4 Perkara Yang Membatalkan Wudhu

Solat merupakan ibadah yang sangat diutamakan dalam Islam. Walaupun begitu, ada perkara yang lebih penting yang perlu anda titikberatkan sebelum solat. Apa dia?

Wudhu.

Sebelum anda mendirikan solat, anda perlu memastikan diri anda suci daripada hadas dan kotoran. Bagi menyucikan diri daripada hadas besar, anda perlu melakukan mandi hadas. Manakala untuk hadas kecil pula, anda perlu mengambil wudhu dengan sempurna.

wudhu

Seberapa lama wudhu yang anda ambil boleh dikekalkan? Ada beberapa perkara yang membatalkan wudhu yang perlu anda ketahui! Tak banyak pun, ada 4 perkara sahaja. Jom pelajari bersama!

Keluar sesuatu daripada qubul dan dubur

Sesuatu yang keluar daripada dua kemaluan itu meliputi pepejal seperti tahi, angin seperti kentut dan cecair seperti kencing, air wazi, air wadi, darah, nanah dan sebagainya. Sama ada sedikit atau banyak keluarnya, wudhu anda tetap terbatal. Anda perlu mengambil wudhu semula.

Tetapi, jika yang keluar itu adalah air mani, anda tidak boleh hanya bersuci dengan wudhu. Anda diwajibkan untuk melakukan mandi hadas besar terlebih dahulu.

Jika ada sesuatu yang keluar selain daripada dua jalan ini, seperti darah keluar daripada hidung atau air keluar daripada telinga, ia tidak membatalkan wudhu anda. 

Hilang akal

Apa yang dimaksudkan dengan hilang akal di sini adalah kehilangan kesedaran.

Contohnya, seseorang yang berada dalam keadaan mabuk, pengsan, pitam, gila dan tidur. Kecuali, tidur dalam keadaan duduk yang tetap punggungnya di atas tempat duduk. Ini kerana apabila anda duduk, kedua-dua papan punggung dalam keadaan rapat dengan tempat duduk. Ini menyebabkan tiada angin yang boleh melalui laluan itu untuk keluar. 

Sama ada anda hilang akal sebentar atau dalam tempoh yang lama, wudhu anda tetap terbatal.

Bersentuh kulit dengan ajnabi

Apakah yang dimaksudkan dengan ajnabi?

Maksudnya adalah orang yang boleh anda kahwini. Jika anda tersentuh mereka yang ajnabi tanpa ada sesuatu yang melapik kulit anda, maka terbatallah wudhu.

Jika anda bersentuhan sesama mahram, tidak batal wudhu anda. Mahram adalah orang yang diharamkan untuk anda kahwini, seperti orang yang sama jantina. Walaupun anda bersentuhan dengan sesama jantina yang berlainan agama sekalipun, ia tetap tidak membatalkan wudhu anda.

Jika anda mempunyai kekeliruan tentang siapa mahram dan yang bukan mahram anda, anda boleh klik video di bawah untuk mengetahui info lebih lanjut. 

Menyentuh qubul dan dubur dengan telapak tangan

Jika anda menyentuh qubul dan dubur dengan perut tapak tangan dan perut anak jari dengan keadaan tidak berlapik, maka batallah wudhu anda.

Sama ada yang disentuh itu adalah kemaluan sendiri atau kepunyaan orang lain, sama ada lelaki, perempuan, kanak-kanak, orang dewasa, yang hidup atau yang mati. Anda tetap perlu untuk berwudhu semula.

Harapnya perkongsian ini mampu memberi manfaat buat anda sedikit sebanyak. Jika anda mempunyai sebarang persoalan tentang pelaksanaan wudhu atau solat, bertanyalah pada yang ahlinya.

mengaji alquran

Anda dialu-alukan ke Beana HomeQuran untuk menambahbaik ilmu Al-Quran melalui sesi pembelajaran bersama para guru bertauliah. Atau anda boleh saja klik link saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut. Jangan ragu-ragu untuk chatting dengan kami jika anda ada sebarang pertanyaan!

Semoga Allah meredhai usaha kita untuk menjadi lebih baik.

Wallahua’lam.

kelas solat

Psst! Jom mendalami ilmu tentang solat bersama guru yang bertauliah! Hanya tinggal 10 kuota sahaja lagi untuk diisi! Tunggu apa lagi? Klik laju-laju saya nak daftar kelas solat sementara masih ada!

Untuk sebarang pertanyaan, anda whatsapp saja kami. In shaa Allah, kami sedia membantu!

Waktu Haram Solat Yang Perlu Anda Tahu!

Waktu-Waktu Yang Diharamkan Solat

Sebagai tanda kesyukuran kepada Allah, ibadah solat lima waktu sehari semalam wajib untuk anda lunaskan.

Malah, lebih baik dan sangat digalakkan untuk anda melakukan solat-solat sunat sebagai amalan tambahan untuk menutup ketidaksempurnaan solat fardhu yang anda lakukan.

Walaupun begitu, terdapat beberapa waktu yang tertentu yang diharamkan untuk anda lakukan ibadah solat. 

waktu haram solat

Terdapat lima waktu yang diharamkan untuk bersolat, iaitu:

  1. Selepas menunaikan solat Subuh sehingga terbit matahari.
  2. Ketika matahari terbit sehingga ia meninggi dengan kadar setombak: iaitu lebih kurang 4 darjah (12-15 minit selepas terbit matahari)
  3. Semasa matahari berada tegak di atas kepala dan sehingga gelincir matahari: kecuali pada hari Jumaat.
  4. Selepas menunaikan solat fardhu Asar sehingga terbenam matahari.
  5. Ketika timbul rona kekuningan atau kemerah-merahan di kaki langit sehingga matahari terbenam sepenuhnya.
sunset

Walaupun begitu, anda jangan salah faham. Tidak semua jenis solat adalah ditegah untuk dilakukan pada waktu tersebut. Jenis solat yang haram untuk anda lakukan pada waktu-waktu tersebut adalah: 

1. Solat yang tiada keperluan untuk dilakukan pada waktu itu, seperti solat sunat mutlak; contohnya solat sunat tasbih dan lain-lain solat yang tiada waktu yang khusus untuk dilakukan.

2. Solat-solat sunat yang mempunyai sebab yang terkemudian (sabab mutaakhir), seperti solat sunat istikharah, solat sunat ihram dan sebagainya. 

Manakala, jenis solat yang dibolehkan (harus) untuk anda lakukan pada waktu tersebut adalah:

1. Solat yang dilakukan mempunyai sebab yang terdahulu (sabab mutaqaddim), seperti solat qadha’, solat jenazah, solat nazar, solat tahiyyatul masjid dan lain-lain.

2. Solat yang sebab dilakukannya bersamaan atau seiringan dengan waktu itu seperti solat kusuf (gerhana).

Kesemua lima waktu haram solat ini dikecualikan bagi mereka yang berada di Tanah Haram, Makkah Al-Mukarramah. 

Ramai antara kita yang masih tidak sepenuhnya memahami soal waktu haram solat ini. Sebaiknya jika ada kemusykilan, anda ajukan kepada yang ahlinya.  

Anda boleh klik video di bawah untuk mengetahui hikmah kepada pengharaman solat yang disampaikan oleh Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri:

Jika anda ingin mempelajari Al-Quran, anda dialu-alukan untuk ke Beana HomeQuran. Atau anda boleh saja klik saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut. Jangan ragu-ragu untuk chatting dengan kami jika anda ada sebarang persoalan!

mengaji alquran

Semoga dengan perkongsian ringkas ini dapat memberikan sedikit sebanyak manfaat buat anda.

Wallahua’lam.

kelas solat

Jom tambahkan ilmu tentang solat bersama guru yang bertauliah. Tinggal 10 sahaja lagi kuota tersedia!

Klik laju-laju saya nak belajar solat untuk mendaftar sementara masih ada!

Anda boleh saja whatsapp kami untuk bertanya sebarang persoalan. In shaa Allah kami sedia membantu! 

13 Rukun Solat Dan Pembahagiannya

Memahami Pembahagian 13 Rukun Solat

Selalu dengar orang sebut; penting untuk kita hadam betul-betul rukun solat! Jangan ambil ringan! Apa dia rukun solat ni sebenarnya?

Rukun solat adalah suatu bacaan dan perbuatan tertentu yang diwajibkan untuk anda bacakan dan lakukan ketika bersolat.

rukun solat

Sebagai seorang muslim, anda wajib mengambil berat soal rukun solat ini. Tapi, hakikatnya ramai antara kita masih keliru tentang ini.

Ibadah solat mempunyai 13 rukun semuanya. Berdasarkan artikel Al Kafi li Al-Fatawi daripada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, rukun-rukun itu terbahagi kepada 4 bahagian. Iaitu, rukun qalbi, fi’li, qauli dan maknawi.

Rukun maknawi hanya ada satu, iaitu:

1. Tertib

Rukun qalbi adalah perkara yang perlu dilakukan dalam hati:

1. Niat

Rukun fi’li pula adalah perkara yang melibatkan pergerakan dan perbuatan. 6 rukun fi’li termasuklah:

1. Berdiri betul

2. Rukuk

3. Iktidal

4. Sujud

5. Duduk antara dua sujud

duduk antara dua sujud

6. Duduk tahiyat akhir

Rukun qauli pula bermaksud perkara yang berasaskan bacaan atau sebutan dalam solat yang wajib didengari oleh telinga sendiri. Ada 5 perkara:

1. Takbiratul ihram

2. Surah Al-Fatihah

3. Tahiyat akhir

4. Selawat Nabi dalam tahiyat akhir

5. Lafaz salam 

Ramai orang membuat kesilapan dalam melaksanakan rukun qauli ini. Ingat! Bacaan rukun qauli perlu disebut dan dizahirkan ketika anda bersolat sehingga dapat didengari oleh telinga sendiri.

Sekiranya ada satu huruf tertinggal pun, anda wajib mengulang bacaan tersebut. Jika tidak, tak sahlah ibadah solat seseorang itu. 

Syarat sah rukun qauli pula menetapkan kewajipan untuk kita membaca setiap ayat dengan makhraj yang tepat, meneliti tasydid dan menjaga bacaan agar tidak terputus di pertengahan ayat atau kalimah.

Antara kekeliruan yang berkait dengan rukun qauli ini adalah seberapa kuat kadar bacaan yang diperlukan? Anda boleh klik video di bawah untuk perdengarkan penjelasan daripada Ustaz Azhar Idrus:  

Semoga perkongsian ringkas ini boleh memberi manfaat buat anda sedikit sebanyak. Jika ada kesilapan yang anda lakukan sebelum ini, jangan risau, inilah masanya untuk perbetulkan.

Walaupun anda sudah maklum dan hadam rukun-rukun ini, tiada salahnya jika anda memeriksa semula cara anda mengerjakan solat. Jangan sesekali kita memandang ringan bab ibadah solat ini. Sia-sia saja gigih bersolat pagi, petang, malam tapi tak sah. Sebab apa? Rukunnya tidak dijaga.

Jadi, jom sama-sama perbaiki diri kita dengan harapan dapat meraih kasih sayang Allah. Jika anda ingin memperbaiki bacaan Al-Quran, anda dialu-alukan ke Beana HomeQuran. Atau anda boleh saja klik saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut. 

baca alquran

Semoga Allah mempermudahkan dan meredhai segala usaha kita untuk memperbaiki ibadah kita. Wallahua’lam

kelas solat

Anda bertuah hari ini! Jom sama-sama kita mantapkan pengetahuan tentang solat bersama guru yang bertauliah! Tinggal sikit 8 sahaja lagi kekosongan.

Klik laju-laju saya nak belajar solat untuk daftarkan nama anda selagi kekosongan masih ada!

Anda boleh whatsapp saja kami untuk menanyakan sebarang soalan. In shaa Allah, kami sedia membantu!

Cara Solat Sunat Subuh Beserta Doa

Cara Solat Sunat Subuh

Anda pernah dengar amalan solat sunat subuh? 

Solat sunat subuh atau boleh juga disebut sebagai solat sunat fajar ini adalah solat sebanyak dua rakaat yang sangat dituntut untuk anda lakukan.

solat sunat subuh

Bilakah Waktu Untuk Tunaikannya?

Waktu untuk menunaikan solat sunat fajar adalah dari bermulanya waktu subuh; iaitu terbit fajar sodiq hingga sebelum terbit matahari.

Jadi, solat sunat ini perlu dilakukan selepas anda mendengar azan yang menandakan masuknya waktu subuh dan sebelum anda menunaikan solat fardhu subuh.

Cara Mengerjakan Solat Sunat Subuh

Lakukanlah solat sunat subuh ini secara tertib sebagaimana solat-solat sunat yang lain.

Mulakan dengan membaca niat:

أُصَلِّى سُنَّةَ الْفَجْرِ رَكْعَتَيْنِ لِلهِ تَعَالَى

Maksudnya: Sahaja aku solat sunat fajar dua rakaat kerana Allah Taala.

Rakaat pertama:

  1. Takbiratul ihram.
  2. Membaca surah Al-Fatihah.
  3. Membaca surah Al-Kafirun:
    … (1) قُلْ يَٰٓأَيُّهَا ٱلْكَٰفِرُونَ
  4. Kemudian, anda teruskan dengan rukun solat yang seterusnya, iaitu rukuk, i’tidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud semula kemudian bangun untuk rakaat kedua.

Rakaat kedua:

  1. Membaca surah Al-Fatihah.
  2. Membaca surah Al-Ikhlas.
    … (1) قُلْ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ
  3. Kemudian anda teruskan dengan rukuk, i’tidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud semula dan duduk tahiyat akhir serta membaca bacaannya. 
  4. Salam.

Selepas salam, anda boleh membaca doa berikut:

يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ، أَسْأَلُكَ أَنْتَ تُحْيِيَ قَلْبِي بِنُورِ مَعْرِفَتِكَ يَا ٱللّٰهُ يَا ٱللّٰهُ يَا ٱللّٰهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

Maksudnya: Wahai yang hidup selama-lamanya, wahai yang mempunyai kebesaran dan kemurahan, aku memohon kepadaMu supaya menghidupkan hatiku dengan nur makrifatMu, ya Allah, ya Allah, ya Allah, wahai yang menghidupkan yang mati, wahai kekasih yang pengasih.

berdoa

Anda digalakkan untuk mengerjakan solat sunat fajar ini. Kerana ia adalah solat sunat yang paling dituntut berbanding solat-solat sunat rawatib yang lain. Pernyataan ini selari dengan sebuah hadith daripada Aisyah RA, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 

Tidak pernah dilihat Nabi SAW begitu mengambil berat berkaitan solat-solat sunat sebagaimana Baginda SAW mengambil berat tentang dua rakaat fajar.

Hadith riwayat Bukhari

Banyak kelebihan amalan solat sunat ini. Anda boleh klik link video di bawah untuk ketahui fadhilat solat sunat fajar yang disampaikan oleh Ustaz Jafri Abu Bakar:

Marilah kita sama-sama berusaha mengikuti sunnah Nabi SAW ini dengan niat menjadi penerus dakwah yang dibawa oleh baginda. Biar segala ajaran baginda terus mekar di muka bumi ini. 

Selain itu, kita perlulah juga mengamalkan sunnah yang lain seperti membaca Al-Quran dan mengajarkan ilmunya kepada orang lain.

mengaji alquran

Jika anda ingin mempelajari ilmu Al-Quran, anda boleh ke Beana HomeQuran. Atau klik saja link saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut.

Semoga penulisan ringkas ini boleh memberi manfaat untuk anda sedikit sebanyak. Semoga Allah redha. Wallahua’lam.

Bacaan Wirid Selepas Solat Secara Ringkas

Bacaan Wirid Selepas Solat Secara Ringkas

Wirid selepas solat sangat dituntut untuk anda amalkan. Selepas berwirid, anda boleh teruskan dengan bacaan doa. Amalan wirid dan doa adalah gabungan yang paling baik. 

bertasbih

Setiap kali selepas menunaikan solat, lebih sopan jika anda duduk sebentar untuk berwirid dan memanjatkan doa kepada Allah.

Sebelum memanjatkan doa, anda digalakkan untuk berwirid terlebih dahulu.

Kenapa?

Analoginya mudah. Contoh, anda ingin meminta sesuatu daripada orang kaya.

Anda datang menemuinya dan terus meminta apa yang anda mahukan daripada beliau.

Atau,

Anda boleh mulakan dengan memuji kelebihan dan kemurahan diri beliau.

Kebarangkalian untuk anda dapatkan sesuatu yang anda minta adalah lebih besar dalam situasi yang kedua. 

Begitu juga dengan keadaan kita sebagai hamba Allah. Ambillah masa anda untuk memuji keesaan, kemurahan dan kekuasaan Allah. Lagipun, memuji-muji Allah adalah amalan yang sangat dituntut dalam Islam. Beroleh pahala lagi. Ruginya jika anda tinggalkan!

Walau sesibuk mana pun anda, kalau boleh, janganlah tinggalkan wirid. Berikut merupakan susunan wirid selepas solat secara ringkas yang boleh anda amalkan:

Beristighfar sebanyak 3 kali:

أَسْتَغْفِرُاللَّهَ الْعَظِيْمَ، اَلَّذِيْ لَا إِلَهَ إِلَّا، هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّوْمُ وَأَتُوْبُ إِلَيْهِ

Maksudnya: Aku memohon keampunan daripada Allah, Tuhan Yang Maha Agung, tiada Tuhan melainkan Allah. Dia hidup berdiri dengan sendirinya dan aku memohon keampunan daripadaNya.

Membaca doa tersebut 1 kali:

اَللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ، وَمِنْكَ السَّلَامُ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

Maksudnya: Ya Allah, Engkaulah sumber keselamatan, dari Engkaulah datangnya keselamatan. Segala keberkatan milik Engkau Ya Allah, Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan. 

Membaca doa tersebut sebanyak 3 kali:

لَا اِلَهَ اِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيى وَيُمِيْتُ وَهُوَعَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

Maksudnya: Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Tuhan Yang Maha Esa tiada sekutu bagiNya. BagiNya segala kerajaan dan bagiNya segala pujian. Dia yang menghidupkan dan mematikan. Dialah Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Kemudian, disambung dengan tasbih, tahmid dan takbir sebanyak 33 kali setiap satu:

  سُبْحَانَ ٱللَّهِ

Maha suci Allah

ٱلْحَمْدُ لِلّٰهِ

Segala puji bagi Allah

ٱللّٰهُ أَكْبَرُ

Allah Maha Besar

Dan akhir sekali, anda boleh tutup dengan doa berikut:

ٱللّٰهُ أَكْبَرْ كَبِيْرًا وَٱلْحَمْدُ لِلّٰهِ كَثِيْرًا وسبْحان ٱللّٰهِ بُكْرَة وَأَصِيْلًا، لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللّٰهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ ٱلْمُلْكُ وَلَهُ ٱلْحَمْدُ يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَعَلٰى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ وَإِلَيْهِ ٱلْمَصِيْرُ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِٱللّٰهِ ٱلْعَلِيِّ ٱلْعَظِيْمِ، أَسْتَغْفِرُٱللّٰهَ ٱلْعَظِيْمَ

Maksudnya: Allah Maha Besar, segala puji bagi Allah. Maha Suci Allah pagi dan petang. Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah Yang Maha Esa, tidak ada bersekutu denganNya sesuatu. BagiNya seluruh kerajaan dan bagiNya segala pujian. Dialah yang menghidupkan dan mematikan. Dialah Yang Maha Kuasa ke atas segala sesuatu dan kepada Allah jualah tempat kembali. Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan, kecuali dengan pertolongan Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Agung. Aku mohon keampunan daripada Allah. 

Anda boleh klik video di bawah untuk perdengarkan audio bacaan wirid berikut:

Berikut merupakan panduan wirid secara ringkas yang boleh anda amalkan. Ada banyak lagi panduan wirid yang lebih baik dan lengkap yang boleh anda ikuti. 

Jika anda ingin belajar membaca Al-Quran, Beana HomeQuran sedia membantu. Atau anda boleh saja klik saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut. 

Semoga perkongsian ringkas ini boleh memberi sedikit sebanyak manfaat buat anda. Semoga kita sentiasa berada dalam dakapan kasih sayang dan rahmatNya. Dan, stay safe everyone.

Wallahua’lam.

Amalan Dan Doa Pembuka 12 Pintu Rezeki

Amalan & Doa Pembuka 12 Pintu Rezeki

Anda pernah dengar tentang doa pembuka 12 pintu rezeki? 

doa 12 pintu

Doa pembuka 12 pintu rezeki adalah doa yang digalakkan untuk anda jadikan amalan harian. Anda boleh amalkan doa ini pada bila-bila masa sahaja. Sama ada setiap kali seusai menunaikan solat, sebelum tidur atau ketika memandu dalam perjalanan pergi kerja.

Sedangkan Allah sendiri suka memandang orang yang suka memanjatkan doa kepadaNya.

Cukupkah hanya dengan doa untuk membuka pintu rezeki

Tidak.

Doa anda perlu digerak selarikan dengan amalan-amalan baik. Jadi,

Apa Amalan Yang Berkesan Untuk Membuka Pintu Rezeki?

Sekecil-kecil perbuatan seperti mengalihkan dahan pokok yang melintang di laluan pejalan kaki juga Allah kira sebagai amalan baik. Berikut antara amalan yang boleh anda lakukan untuk membuka pintu rezeki:

Amalkan Solat Sunat Tahajjud
solat malam

Bangun sepertiga malam, tunaikan solat tahajjud dua rakaat sudah memadai. Bahkan, amalan qiyamullail (bangun malam) adalah sunat muakkad buat seluruh umat Islam yang bermaksud amalan yang sangat digalakkan untuk anda lakukan.

Amalkan Solat Sunat Dhuha

Jika terlalu berat untuk anda, anda boleh mula menjinakkan diri amalkan solat sunat dhuha. Waktu dhuha adalah bermula dari selepas 20-30 minit terbitnya matahari pada waktu pagi sehingga gelincirnya matahari (10 minit sebelum masuk waktu Zohor). Jadi, sebelum anda masuk kerja, bolehlah tunaikan solat dhuha dua rakaat.

Menghulurkan Bantuan Kepada Yang Memerlukan
sedekah

Seperti amalan bersedekah. Tetapi, bersedekah tak semestinya dalam bentuk wang ringgit.

Kita memberi sebungkus roti untuk orang lain makan, dikira sedekah. Kita mengutip dan membuang sampah ke tempat sepatutnya, dikira sedekah. Atau kita melemparkan senyuman kepada orang lain, itu pun dikira sedekah. Asalkan, niat ditetapkan kerana Allah. Tiada niat lain.

Semoga dengan amalan dan doa yang kita baca, Allah akan membuka 12 pintu rezekiNya seluas alam untuk kita. Dan berharap agar Allah meringankan segala beban yang terpikul atas bahu kita yang terasa semakin berat hari demi hari. Juga, semoga dijauhkan daripada bermacam jenis penyakit berbahaya, seperti COVID-19 pada waktu sekarang.

Jadi, ayuh kita sama-sama berdoa dan beramal seikhlasnya! Jangan pernah putus asa berdoa kepada Allah. Ada yang cepat Allah kabulkan dan ada yang lambat dikabulkan kerana Allah adalah sebaik-sebaik perancang. Yakinlah dengan perancangannya. Mempelajari ilmu Al-Quran juga merupakan amalan baik yang mampu memberi manfaat kepada diri anda.

baca alquran

Jika anda ingin belajar Al-Quran, Beana HomeQuran sedia membantu. Klik saja link saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut. Semoga perkongsian ringkas ini mampu memberi manfaat buat anda.

5 Adab Ketika Baca Al-Quran

5 Adab Ketika Baca Al-Quran

Apabila anda baca Al-Quran, ia seolah anda sedang berbicara dengan Kekasih dan Pencipta. Maka tentunya ada adab-adab yang perlu anda patuhi.

membaca alquran

Kemuliaan Al-Quran sebagai wahyu Allah perlu anda pelihara dengan mempelajari adab-adab berhadapan dengan Al-Quran sebelum mempelajari ilmunya.

Mengapa?

Kerana melalui adab yang betul, anda akan mudah untuk mempelajari sesebuah ilmu. Walaupun seseorang itu tidak berpelajaran tinggi, kemuliaan dirinya akan terpancar melalui adab dan tingkahlakunya.

Berikut adalah 5 adab yang perlu anda patuhi ketika baca Al-Quran. Jom pelajari bersama sampai habis!

Baca Al-Quran Dalam Keadaan Berwudhu
niat wudhu

Anda perlu menyucikan diri daripada hadas kecil sebelum melakukan ibadah iaitu dengan berwudhu. Jadi, anda boleh check out informasi ringkas tentang Tatacara Berwudhu Dengan Benar untuk pastikan cara anda berwudhu itu betul mengikut ketetapan syariah.

Al-Quran bukan naskhah buku-buku novel atau buku cerita yang biasa. Anda perlu memuliakan Al-Quran sebagai ayat suci yang datang daripada Allah.

Menutup Aurat

Anda juga perlu menjaga aurat ketika membaca Al-Quran. Biasakan anak-anak anda untuk menutup aurat ketika mengajar mereka mengaji. In shaa Allah, adab itu akan berterusan dijaga sehingga mereka dewasa kelak.

Dimulakan Dengan Taawuz

A’uzubillahiminash syaiton nir rojim.

Yang bermaksud:

Aku berlindung dengan nama Allah daripada syaitan yang direjam.

Bagi melindungi diri daripada hasutan dan bisikan syaitan ketika baca Al-Quran, anda perlu mulakan dengan lafaz taawuz atau istiazah. Dengan harapan agar Allah menerima setiap bacaan ayat Al-Quran itu hanya keranaNya.

Baca Al-Quran Dengan Tartil
baca alquran

Tartil bermaksud membaca Al-Quran dengan sebutan yang jelas, berhenti pada tempat yang sesuai dan menjaga hukum tajwidnya termasuk panjang pendek bacaan dan sebutan makhraj huruf yang betul.

Janganlah membaca Al-Quran dengan tergesa-gesa seperti kejarkan sesuatu. Anda mungkin akan melakukan kesilapan bacaan tanpa anda sedari.

Baca Al-Quran Di Tempat Yang Bersih

Anda disunatkan untuk membaca Al-Quran di tempat yang bersih. Anda juga digalakkan untuk membaca Al-Quran di mana-mana sahaja termasuklah di pejabat, rumah, dalam kereta dan sebagainya. Jadi, pastikan tempat itu suci daripada najis.

Sebaiknya, bacalah Al-Quran di rumah Allah iaitu di masjid bersama para guru berkemahiran.

Di Beana HomeQuran, anda boleh belajar Al-Quran bersama para guru bertauliah hanya di rumah dengan berbekalkan access internet sahaja. Klik saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut.

Semoga perkongsian ringkas ini sedikit sebanyak boleh memberi manfaat buat anda. Semoga Allah redha dan selamat beramal!