fbpx

3 Cara Membina Keyakinan Diri Sebagai Guru Mengaji

mengajar alquran

3 Cara Membina Keyakinan Diri Sebagai Guru Mengaji

belajar mengaji

Guru mengaji menyandang tugas yang besar untuk mendidik pelajar. Kurang keyakinan diri sering menjadi bualan masalah bagi para Qutor. Jadi, bagaimanakah caranya untuk membina atau meningkatkan keyakinan diri sebagai guru mengaji? Teruskan pembacaan sehingga point terakhir bagi mengetahui langkah efektif untuk membina keyakinan diri. Antara cara-caranya adalah seperti berikut:

Sentiasa Berbicara Dengan Sang Pencipta
berdoa

Bolehkah kita berbicara dengan Tuhan?

Mengikut kata para alim dan ulamak menyatakan:

Jika kalian ingin berdialog dengan Allah, bersolatlah dan menadah tangan untuk berdoa. Manakala jika kalian ingin mendengarkan Allah, hayati bait ayat-ayat suci Al-Quran. Kerana sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.

Oleh itu, antara cara untuk berbicara dengan Allah adalah dengan:

  • Mempelajari bacaan Al-Quran serta memahami kandungan yang tersirat di sebalik ayat-ayat suci Al-Quran.
  • Sentiasa mengingati Allah dengan meringankan bibir untuk berzikir. Sama ada ketika diperangkap konkrit permasalahan atau dihujani rahmat kebahagiaan.
  • Tidak kedekut untuk menadah kedua belah tapak tangan setiap kali seusai mengerjakan solat untuk berbicara dan bercurhat di hadapan Sang Pencipta. 

Sebagai seorang guru mengaji, simpulan tali hubungan antara Sang Pemegang Hati dan diri sendiri sangat penting untuk dititiberatkan.

Guru mengaji perlu menyediakan alat bantu mengajar (ABM)

Proses pengajaran dan pembelajaran bukan mudah. Oleh itu, para guru mengaji perlu menyediakan alat bantu pengajaran dan pembelajaran bagi melancarkan proses pembelajaran Al-Quran. Alat bantu mengajar (ABM) mempunyai fungsi yang tertentu.

Antaranya, ia digunakan bagi memberi kefahaman yang jelas dan mendalam tentang sesuatu yang diajar. Selain itu, juga bertujuan untuk menarik minat pelajar untuk kekal fokus pada pembelajaran. Sebagai contoh, penggunaan flash card dan buku latihan mengaji. 

Memperbanyakkan pengalaman menjadi guru mengaji (mengajar sambil belajar)
mengajar alquran

Penimbaan pengalaman mampu meningkatkan keyakinan diri seseorang. Beana HomeQuran membuka peluang keemasan untuk masyarakat bagi menimba pengalaman menjadi guru Al-Quran.

Beana menyediakan perkhidmatan pembelajaran Al-Quran dan membuka peluang bagi mereka yang ingin menimba pengalaman dalam mengajar sebagai Qutor yang terbaik dan berkemahiran. Rebut peluang untuk bersama dalam kumpulan Qutor terbaik di Beana HomeQuran dengan klik pautan Qutor Beana.    

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *