fbpx

Blog

12 Pintu Rezeki Allah Janjikan Buat HambaNya

12 Pintu Rezeki Allah Janjikan Buat HambaNya

Rezeki Allah boleh datang daripada pelbagai cara dan bentuk. Setiap seorang dari kita, Allah telah menetapkan pintu rezeki masing-masing. Allah telah berjanji untuk melimpahkan rezeki kepada sesiapa yang meminta kepadaNya.

rezeki

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Ia juga yang menyempitkannya. Dan mereka (yang ingkar): bergembira dengan kehidupan dunia, sedang kehidupan dunia itu tidak lain, hanyalah kesenangan yang kecil dan tidak, kekal berbanding dengan kesenangan hari akhirat.”

Surah Ar-Ra’d: 26

Tahukah anda ada banyak pintu rezeki yang Allah buka buat semua hambaNya?

Pintu-pintu rezeki inilah yang telah dijanjikan oleh Allah untuk dilimpahkan buat hambaNya. Ia bertindak sebagai pendorong buat kita untuk terus bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu perkara.

Di sini saya akan senaraikan 12 pintu rezeki yang akan terbuka tatkala anda mengamalkan amalan dan doa tertentu. Pastikan untuk baca sampai habis ya!

Rezeki Yang Telah Dijamin Oleh Allah SWT

Ini boleh dibuktikan melalui firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan tiadalah sesuatu pun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah, yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat ia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Lauh mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan)”

Surah Hud: 6

Setiap makhluk di muka bumi ini Allah telah menetapkan rezeki buat mereka. Rezeki apa, di mana, bagaimana diperolehi? Segalanya menjadi rahsia Allah dan akan tiba pada waktu yang sesuai. Kita sebagai hamba hanya perlu gandakan usaha, banyakkan bersabar dan meyakini janji Allah.

Usaha Zahir Dan Batin Manusia

Usaha adalah sumber rezeki. Usaha yang bersungguh-sungguh yang disertakan dengan doa pengharapan tanpa henti, pastinya akan dimakbulkan oleh Allah. Allah tidak pernah mengabaikan hambaNya yang berusaha dengan penuh kesungguhan dan berdoa meminta kepadaNya.

Ini telah dijelaskan dalam Al-Quran. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya”

Surah An-Najm: 39

Bersyukur Kepada Allah

Firman Allah yang bermaksud:

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.”

Surah Ibrahim: 7

bersyukur

Allah telah mengingatkan semua hambaNya melalui kalamNya, Al-Quran bahawa sesungguhnya sesiapa yang sentiasa memanjatkan kesyukuran kepadaNya di atas segala nikmat yang telah diberikan, Allah akan menambahkan lagi nikmat kurniaNya. Oleh itu, jangan segan untuk sentiasa memanjatkan kesyukuran kepadaNya walau sekecil mana pun nikmat yang kita terima. 

Kita tak tahu, mungkin sekecil nikmat yang kita terima, sangat besar maknanya buat orang lain di luar sana.

Rezeki Yang Tak Diduga

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya)”

Surah At-Talaaq: 2

Allah SWT telah memberikan jaminan buat hambaNya, bagi sesiapa yang mengamalkan amar ma’ruf nahi munkar, akan Allah permudahkan masalah yang dihadapinya.

Pernah tak anda dapat rezeki yang tak disangka-sangka? Seolah macam tahu-tahu je orang ni aku perlukan sesuatu?

Itu merupakan cara Allah mengurniakan nikmat buat hambaNya. Agar mereka mengingati pemberian rezeki Allah itu luas.

Allah pasti akan membalas usaha mereka yang mentaatiNya dengan memberikan kemudahan jalan penyelesaian ke atas setiap masalah yang mereka hadapi, malah kadang tanpa diduga!

Istighfar

Galakan untuk sentiasa beristighfar memohon ampun kepada Allah terkandung dalam Al-Quran. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Sehingga aku berkata (kepada mereka): Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun. (Sekiranya kamu berbuat demikian), Ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu”

Surah Nuh: 10-11

Melalui istighfar yang ikhlas datang daripada hati, Allah berjanji akan membuka pintu rezeki buat kita. Jadi, rajin-rajinkanlah bibir untuk beristighfar. Pohonlah keampunan daripadaNya dengan bersungguh-sungguh, nescaya Allah tidak akan sia-siakan sesebuah permintaan hambanya.

Berkahwin

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.”

Surah An-Nur: 32

Allah SWT akan memberikan rezeki yang melimpah-ruah kepada mereka yang akan menamatkan zaman bujangnya. Rezeki di sini bukan hanya dimaksudkan dengan kekayaan wang ringgit sahaja, malah zuriat, kesihatan tubuh badan, dipanjangkan usia dan kesenangan hidup juga merupakan rezeki yang diberikan oleh Allah SWT.

Mempunyai Anak

“Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kemiskinan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah suatu dosa yang besar.”

Surah Al-Israa’: 31

rezeki anak

Allah SWT menggalakkan hambaNya untuk memiliki zuriat kerana anak merupakan punca rezeki. Walaupun begitu, sangat penting untuk menekankan tentang family planning. Ia bertujuan untuk merancang persediaan memberi kemudahan dan kebajikan anak dalam keadaan yang baik dan berkemampuan. Jangan sesekali terfikir untuk membunuh atau membuang anak kerana khuatir akan bebanan. Sedangkan Allah SWT telah menyatakan bahawa anak-anak itu adalah punca rezeki.

Sedekah

sedekah

Pemberian ganjaran telah dijanjikan Allah SWT bagi mereka yang bersedekah. Firman Allah yang bermaksud:

“Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah yang berkuasa menyempit dan meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.”

Surah Al-Baqarah: 245

Sedekah takkan membuatkan sesiapa jatuh miskin. Allah SWT telah menjelaskan bahawa sesiapa yang menyenangkan atau berkongsi kesenangannya bersama orang lain akan dilipatgandakan ganjaran baginya.

Rajin Bersilaturrahim

Silaturrahim bermaksud hubungan persaudaraan atau persahabatan. Bagi sesiapa yang menjaga tali silaturrahim bersama orang lain, Allah telah janjikan rezeki ke atasnya.

“Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.”

Surah An-Nisa’: 1

Sentiasa Beriman Dan Bertaqwa

“…Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi.”

Surah Al-A’raf: 96

Melalui firman Allah SWT, sesiapa yang beriman dan bertaqwa akan dibukakan pintu rezeki baginya yang melimpah-ruah. Digalakkan untuk kita sentiasa berzikir setiap kali selesai solat fardhu. Kemudian, berdoalah memohon kepada Allah segala apa yang dihajati. 

Rezeki Kerana Mengorbankan Diri, Harta Dan Waktu Untuk Urusan Agama

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan (ingatlah), sesiapa yang beriman kepada Allah dan beramal soleh, akan dimasukkan oleh Allah ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya. Sesungguhnya Allah (dengan yang demikian) telah mengurniakan kepadanya sebaik-baik pemberian.”

Surah At-Talaaq: 11

Sesiapa yang beramal soleh kerana Allah SWT akan dikurniakan rezeki baginya. Kerja kita seharian juga boleh dijadikan sebagai amal soleh. Niatkan setiap perbuatan kerana Allah. Contohnya, niatkan, “hari ini aku mencari nafkah buat keluargaku kerana Allah Taala.” In shaa Allah, Allah buka pintu rezeki dan diberi kemudahan melakukan setiap pekerjaan kita.

Allah SWT berfirman lagi yang bermaksud:

“Maka orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia.”

Surah Al-Hajj: 50

Rezeki Kerana Selalu Membaca Al-Quran Dan Melakukan Solat Dhuha

Firman Allah yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian; Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambahi mereka dari limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya).”

Surah Fathir: 29-30

Terdapat banyak pintu rezeki yang Allah buka buat kita, hambaNya. Usaha jangan putus, doa pastikan bersungguh dan banyakkan bersabar. Yang paling penting, yakini bahawa rezeki Allah itu luas. Pasti akan ada bahagian buat kita. Kesemua 12 pintu rezeki ini terbuka untuk semua orang tanpa memandang golongan atau status orang tersebut.

Semoga penulisan ini dapat memberi manfaat sedikit sebanyak. Perbanyakkan menghayati isi Al-Quran untuk belajar ilmu Allah lebih mendalam.

Anda mahu belajar membaca Al-Quran?

Beana HomeQuran sudi membantu. Di sini, anda berpeluang belajar Al-Quran bersama para guru berkelayakan dan bukan calang-calang! Yang paling penting, tak perlu susah-susah keluar membahayakan diri waktu-waktu berbahaya COVID-19 ni.

Klik saja saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut.

Semoga Allah meredhai segala usaha kita.

Kelebihan Belajar Mengaji Di Rumah

Kelebihan Belajar Mengaji Di Rumah

Mengaji di rumah sangat digalakkan untuk setiap umat Islam . Tetapi masalah kekangan masa kerana perlu menyara hidup menjadi salah satu punca kita semakin hari semakin kurang masa membaca Al-Quran. Maklumlah, setelah pulang dari bekerja, kita inginkan waktu untuk rehat dan waktu untuk diri sendiri.

Kelebihan Belajar Mengaji Di Rumah

Firman Allah SWT bermaksud, “Katakanlah lagi (kepadanya): “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.” (Surah Az-Zumar : 9)

Sebenarnya belajar mengaji sendiri ini tidak perlu mengambil masa yang lama pun. Ini kerana ianya bergantung kepada diri kita sendiri. Akan tetapi, oleh kerana tiada disiplin dan tidak cukup berdedikasi, maka segalanya tidak berjalan begitu lancar. Semuanya terletak kepada mood pada ketika itu, sekiranya malas, kebiasaannya kita akan abaikan dan berfikir untuk mengaji keesokon harinya. Masalahnya, keesokan harinya kita tetap berfikiran sebegitu dan akhirnya kita membuatkan kita tidak membaca Al-Quran pun.

1. Menggunakan Perkhidmatan Tutor

Sesetengah orang pula berasa sangat tidak selesa untuk belajar mengaji beramai-ramai di kelas mengaji. Ini juga mungkin kerana agak segan dan malu sebab sudah berumur dan masih tidak lancar pembacaan Al-Quran itu. Tidak mengapa. Inilah antara sebab mengapa wujudnya kelas-kelas mengaji di rumah masing-masing. Tutor atau ustaz dan ustazah sendiri yang akan datang ke rumah anda untuk mengajar anda mengaji supaya anda tidak berasa segan. Tidak akan ada alasan lagi untuk anda tidak mengaji selepas ini.

Walaupun begitu, masih ramai lagi yang tidak mempunyai kesedaran tentang home tutor mengaji ini. Sebenarnya telah banyak home tutor yang mengajar untuk mengaji. Sama ada secara one-to-one ataupun berkumpulan tidak menjadi masalah.

Tutor mengaji di rumah ini sebenarnya telah banyak memudahkan anda yang bekerja siang malam lagi-lagi ibu bapa di luar sana. Balik rumah nak kena buat kerja rumah dan jaga makan minum anak pula. Kerja tidak pernah putus. Maka, dengan adanya home tutor untuk mengaji ini telah banyak menjimatkan masa anda. Ini kerana anda tidak perlu lagi bersiap dan bergegas untuk keluar ke tempat mengaji. Sebaliknya, tutor yang akan bergegas ke tempat anda.

Dengan belajar mengaji di rumah, anda juga dapat menentukan masa yang sesuai untuk anda belajar mengaji tersebut. Jadi, anda tidak perlu bergegas atau kelam kabut pulang dari kerja kerana waktu mengaji tersebut telah ditetapkan mengikut kesenangan anda bukan mengikut waktu yang ditetapkan oleh tutor. Oleh itu, anda boleh tetapkan sendiri waktu bila anda tidak sibuk dan boleh menyumbangkan sepenuh masa untuk mengaji.

2. Selesa dan tidak rasa malu

Jadi, terdapat banyak kelebihan dalam belajar mengaji di rumah ini. Belajar mengaji di rumah dapat mewujudkan keselesaan dalam menegur dan memperbetulkan kesalahan yang telah dilakukan. Anda tidak akan ada rasa malu dan segan kerana tersalah membaca hukum tajwid dan sebagainya. Tutor juga lebih senang untuk menegur.

Selain itu, suasana rumah yang selesa dan tenang juga menjadi salah satu faktor utama dalam memilih untuk mengaji di rumah. Ketenangan dalam belajar mengaji adalah suatu keperluan. Ini kerana kita perlu fokus dan meletakkan seratus peratus minat dalam mempelajari Al-Quran dan tajwidnya. Segala yang dipelajari akan lebih mudah ditangkap dan senang diingati sekiranya keadaan tempat belajar selesa, senyap dan tenang.

3. Keselamatan terjamin

Sesetengah ibu bapa memilih untuk belajar mengaji di rumah dan mengupah home tutor kerana mereka perlu menjaga dan mengawasi anak-anak mereka. Perkara ini juga menyenangkan ibubapa kerana tidak perlu mengupah penjaga untuk anak-anak kerana ibu bapa berada di rumah dan boleh mengawasi pergerakan anak-anak mereka.

Selain itu, ibu bapa juga boleh mencuba untuk mengajak anak turut mengaji bersama. Walaupun anak-anak masih kecil tetapi dengan adanya contoh yang baik di hadapan mereka, mereka pasti akan cepat terpengaruh dan mula berjinak-jinak untuk membaca Al-Quran. Hal ini sekaligus dapat menarik minat anak-anak untuk terus mengaji saat usianya meningkat nanti kerana sudah terbiasa dengan keadaan dan suasana mengaji tersebut.

Di samping itu, belajar secara berkumpulan kebiasaannya akan membuatkan seseorang itu hilang fokus dan tidak dapat menumpukan perhatian sepenuhnya tentang apa yang dipelajarinya. Lagi-lagi jika anak anda adalah seorang remaja atau kanak-kanak. Bagaikan sudah terbiasa, sekiranya mereka berjumpa dengan kawan-kawan mereka, mereka pasti rasa ingin berbual dan bersembang walaupun ketika sedang belajar.

Jadi, ianya agak tidak praktikal untuk belajar secara berkumpulan atau beramai-ramai. Tetapi, sekiranya terdapat dalam dua ke tiga orang mungkin akan lebih membantu keadaan tersebut. Terlalu ramai pelajar akan membuatkan anda susah untuk bertanya sekiranya tidak faham atau terlepas perkara yang diajarkan. Anda juga mungkin akan berasa sedikit segan untuk bertanya kerana takut dilabel lembab faham dan sebagainya.

4. Belajar secara one to one

Oleh itu, dengan belajar mengaji di rumah ini sangat digalakkan lagi-lagi diusia yang sudah lanjut ini. Ianya berlainan dengan belajar di pusat-pusat mengaji kerana belajar mengaji di rumah ini akan meningkatkan perhatian pembelajaran kita. Ustaz atau ustazah yang mengajar akan dapat menumpukan perhatian sepenuhnya kepada anda. Pembelajaran one-to-one sangat efektif kerana segala kesalahan dan pembetulan dapat diketahui secepat mungkin.

5. Masa yang fleksible

Antara kelebihan belajar mengaji di rumah yang lain adalah suasana yang santai di rumah. Anda boleh bersiap tanpa perlu mengambil masa yang terlalu lama kerana hanya berada di dalam rumah. Hanya perlu menutup aurat kerana ingin menimba ilmu Al-Quran. Selain itu, sekiranya anda haus atau ingin mengunyah sesuatu kerana ingin menghilangkan perasaan mengantuk ketika belajar, anda boleh meminta untuk berehat seketika dan ke dapur untuk mencari minuman atau makanan ringan.

Seterusnya, dengan belajar mengaji di rumah, anda juga boleh secara berkumpulan mengajak anak anda untuk turut serta bersama-sama belajar mengaji. Tidak salah rasanya sekiranya ibu bapa belajar bersama-sama anak anak mereka. Anda juga akan lebih senang untuk memerhati anak anda dan mengawasi tahap pemahaman mereka dalam pembelajaran tajwid, Al-Quran dan sebagainya.

Walaupun anda akan bersa sedikit kekok atau apa sekalipun, abaikannya dan ingat bahawa anda belajar mengaji hanya kerana Allah dan bukan untuk menunjuk-nunjuk malah memberikan contoh yang terbaik kepada anak-anak anda.

Sekiranya anak anda melihat anda lebih bagus daripada mereka, ianya mungkin kan meningkatkan kehendak dan minat mereka untuk terus maju dan belajar dengan lebih tekun supaya cepat pandai dalam membaca Al-Quran. Minat anak-anak perlu dipupuk sejak dari awal lagi supaya lebih senang untuk mengendalikan mereka kelak. Didikan yang diberi sejak dari awal usia boleh meningkatkan memori kanak-kanak tersebut.

Secara kesimpulannya, terdapat banyak kelebihan dalam belajar mengaji di rumah ini. Anda akan berasa mudah dan selesa ketika sesi pembelajaran. Anda juga tidak akan berasa segan silu untuk bertanya kepada tenaga pengajar tersebut. Ketahuilah sesungguhnya Allah akan menaikkan darjat bagi mereka yangmenuntut ilmu.

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) – beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.” (Surah Al-Mujadalah : 11)

Allah juga menyuruh hambaNya untuk menuntut ilmu seperti dalam firmanNya yang bermaksud, “Maka Maha Tinggilah Allah, yang Menguasai seluruh alam, lagi Yang Benar (pada segala-galanya). Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) tergesa-gesa membaca Al-Quran sebelum selesai dibacakan oleh Jibril kepadamu, dan berdoalah dengan berkata: “Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku.” (Surah Taha : 114) ')}

Ingin mendapatkan perkhidmatan private tutor untuk belajar di rumah? Jom klik di sini !

15 Kelebihan Mengaji Quran

15 Kelebihan Mengaji Quran

baca quran

Semua tahu Al-Quran merupakan kalam Allah yang penuh dengan petunjuk dan panduan untuk umat manusia menjalani kehidupan dengan mengaji Quran. Al-Quran ini telah digunakan sejak berzaman lamanya dan masih suci dan terpelihara sehingga hari ini. Isi di dalamnya tidak pernah berubah dan menampakkan keasliannya.

Sebaik-baik buku itu adalah Al-Quran yang di dalamnya penuh dengan ilmu pengetahuan termasuk berkaitan dengan moral, tingkah laku yang baik, kebaikan, kejadian alam dan lain-lain. Dengan mengaji Al-Quran, inshaAllah akan memberikan ketenangan dan keamanan dalam diri dan fikiran kita.

Orang muslim yang tidak pernah mengaji Al-Quran walaupun sepotong ayat adalah sama sahaja seperti tubuh yang tidak berpakaian. Ianya sangat memalukan dan tidak patut menjadi ikutan kerana Allah SWT tidak suka akan orang yang tidak mengaji Al-Quran.

Ini kerana, Al-Quran merupakan kata-kata yang Allah turunkan kepada Nabi Muhammad melalui perantaraan malaikat Jibril. Segala suruhan, perintah dan peraturan telah Allah SWT nyatakan dalam Al-Quran supaya hambaNya mengikut segala perintahNya dan menghindari segala laranganNya.

Membaca Al-Quran ini mempunyai banyak faedah dan kelebihannya. Walaupun sepotong ayat mahupun satu huruf dalam Al-Quran, sekiranya membacanya, pasti akan diberikan ganjaran yang setimpal. Jadi apa yang kita boleh dapat daripada mengaji Quran ini?

Dapat Pahala Dan Kebaikan

Dengan mengaji Al-Quran, ia dapat menjadikan suasana dan keadaan di sekitar kita menjadi lebih tenang, aman, damai dan penuh dengan keberkatan. Oleh iu, sesiapa yang mengaji akan mendapat pahala yang berlipat kali ganda dan akan diberi kebaikan oleh Allah SWT sebagai seorang yang soleh.

Ini terbukti dalam firman Allah SWT yang bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian; Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambahi mereka dari limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya).” (Surah Al-Fathir : 29-30)

Mengaji Quran Dapat Memberikan Darjat Yang Lebih Baik

Sambil kita mengaji Al-Quran, kita juga sebenarnya belajar tentang isi kandungnya sekali. Allah sangat menyukai orang yang menuntut ilmu seperti yang tertera di dalam Al-Quran.

Firman Allah SWT bermaksud, “Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) – beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan.” (Surah Al-Mujadalah : 11)

Dengan mengaji Al-Quran, ia akan membuatkan seseorang itu dilihat seperi bercahaya dan dipenuhi nur. Situasi ini akan membuatkan seseorang itu menjadi lebih disayangi, dihormati, disenangi dan dihargai oleh ramai orang.

Mengaji Quran Rahmat Dan Lindungan Daripada Malaikat

Mengaji Al-Quran dalam keadaan hari yang sabar dan tenang dapat  mendatangkan rahmat daripada Allah SWT. Para malaikat juga akan memberikan perlindungan daripada segala kejahatan yang dapat dilihat mahupun tidak kepada orang-orang yang membaca kitab Al-Quran.

Ini adalah sama seperti kita membaca doa dan meminta perlindungan daripada Allah kerana doa-doa tersebut datangnya daripada ayat-ayat di dalam Al-Quran. Oleh itu, dengan mengaji juga bermakna kita turut berdoa kepada Allah. Segala ayat doa di dalam Al-Quran adalah perkara yang baik-baik.

Contohnya seperti membaca Surah Al-Shaffat ayat 100 yang membawa maksud, “Wahai Tuhanku kurniakanlah untukku anak-anak yang soleh.” Ayat ini boleh digunakan sebagai doa yang boleh diamalkan supaya anak-anak menjadi lembut hati, pintar dan soleh.

Memberikan Syafaat

Mengaji Al-Quran juga akan mendatangkan kebaikan, kemuliaan dan syafaat yang pasti tidak pernah dibayangkan oleh manusia sebelumnya.

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.” (Surat Al-A’raaf : 204)

Membuatkan Seseorang Menjadi Baik

Dengan mengaji, seseorang itu akan berasa tenang dan aman dalam hatinya. Maka, sesiapa yang berperangai yang tidak baik juga boleh berkelakuan baik selepas membacanya. Oleh itu, saat kita marah atau berasa resah dan gelisah, bacalah Al-Quran kerana ia akan menenangkan hati dan mengawal hawa nafsu kita yang sedang runsing itu.

Allah telah berfirman yang bermaksud, “Dan demikianlah Kami menurunkan Al-Quran sebagai hukum dalam bahasa Arab. Dan demi sesungguhnya, jika engkau (wahai Muhammad) menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya kepadamu wahyu pengetahuan (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau peroleh dari Allah sesuatu pun yang dapat mengawal dan memberi perlindungan kepadamu (dari perkara-perkara yang tidak diingini).” (Surah Ar-Ra’d : 37)

Membuatkan Hati Tenteram

Allah akan mententeramkan hati sesiapa sahaja yang mengaji Quran. Sesiapa yang selalu ingatkan Allah dan berzikir kepadaNya Allah pasti akan memberikan ketenangan fikiran dan batin kepada mereka. Ia juga dapat meningkatkan rasa cinta terhadap Allah SWT, terhadap semua nabi dan rasul serta para malaikat.

Firman Allah SWT, “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah Ar-Ra’d : 28)

Agar Selamat Dunia Akhirat

Hati yang ikhlas dalam mengaji Quran dapat menyelamatkan diri dari kejahatan yang dapat dilihat ataupun tidak dapat dilihat. Orang yang membaca Al-Quran ini mendapat perlindungan dari Allah SWT daripada kesengsaraaan selama didunia dan akhirat.

Firman Allah bermaksud, “Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: “Cukuplah Allah untuk (menolong) kami, dan Ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami.)” Setelah (pergi mengejar musuh), mereka kembali dengan mendapat nikmat dan limpah kurnia dari Allah, mereka tidak disentuh oleh sesuatu bencana pun, serta mereka pula menurut keredaan Allah. Dan ingatlah), Allah mempunyai limpah kurnia yang amat besar.” (Surah Ali Imran : 173 -174)

Sebagai Penawar Penyakit

Orang yang sering mengalami penyakit-penyakit ringan ataupun penyakit berat, rajinkan mengaji. Maka, inshaAllah Allah SWT akan menolong untuk menyembuhkan penyakit itu atau melindungi kita daripada mendapat penyakit.

Allah SWT telah berfirman di dalam Al-Quran yang bermaksud, “Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu”. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.”(Surah Al-Nahl : 69)

Sebagai Penyembuh Penyakit Hati

Mengaji Al-Quran sesungguhnya dapat menghalau dan menyembuhkan penyakit hati termasuk hasad dengki, iri hati, memfitnah, mengaibkan orang lain serta berdendam dan lain-lain.

Seperti firman Allah SWT yang bermaksud, “Kalau kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian) menyakitkan hati mereka; dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira dengannya. Dan kalau kamu sabar dan bertaqwa, (maka) tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya Allah meliputi pengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan.” (Surah Ali-Imran : 120)

Memberi Kenikmatan Kepada Orang Tua

“Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).”

Seorang anak yang mengaji dan mendoakan ibu bapanya akan dilimpahkan nikmat dan perlindungan kepadanya dan kedua orang tuanya sebagai tanda keberkatan.

Mendapat Ganjaran Dengan Membaca Dan Mendengarnya

Sesiapa mengaji akan mendapat rahmat daripada Allah SWT. Sesiapa yang mendengar orang membaca Al-Quran juga akan turut mendapat rahmat dariNya.

Allah SWT telah berfirman, “Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.” (Surat Al-A’raaf : 204)

Menambahkan Iman

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.” (Surah A-Anfal : 2)

Menurut terjemahan ayat di atas, sesiapa yang membaca Al-Quran, ia akan menambahkan iman dalam diri seseorang itu dan kepada Allah mereka bertawakal ke atas segalanya.

Menjadi Panduan Hidup

Al-Quran sememangnya adalah panduan dan petunjuk kepada segala yang terjadi dalam hidup kita. Sesiapa yang memerlukan jawapan daripada Allah, bacalah Al-Quran kerana pasti kita akan temui jawapan ketika membacanya.

Allah telah berfirman yang bermaksud, “Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (Muhammad) – Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu): apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus” (Surah Ash-Syura : 52)

Memudahkan Untuk Mendidik Anak Supaya Pandai Mengaji

Mengaji Quran dapat memudahkan ibu bapa untuk mendidik anak-anak supaya pandai mengaji. Ini kerana, lidah kita sudah terbiasa dengan ayat-ayat Al-Quran dan tajwidnya, maka akan menyenangkan kita untuk mengajar anak-anak.

Firman Allah, “Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran? (Surah Al-Qamar : 17)

Memudahkan Untuk Menghafal Al-Quran

Selain itu, dengan membacanya akan memudahkan kita untuk menghafal ayat Al-Quran. Ini juga akan memudahkan kita untuk mempraktikkan bacaan ketika menunaikan solat. Kita juga akan menjadi terbiasa dengan bahasa Arab kerana sering membacanya sekaligus dapat memahaminya walaupun tanpa terjemahan.

Firman Allah SWT bermaksud, “Dan demikianlah Kami menurunkan Al-Quran sebagai hukum dalam bahasa Arab. Dan demi sesungguhnya, jika engkau (wahai Muhammad) menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya kepadamu wahyu pengetahuan (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau peroleh dari Allah sesuatupun yang dapat mengawal dan memberi perlindungan kepadamu (dari perkara-perkara yang tidak diingini).” (Surah Ar-Ra’d: 37)

Banyak kelebihan dan manfaat yang akan kita dapat daripada mengaji Al-Quran sahaja. Sememangnya dengan mengaji Al-Quran sahaja sama ada bersendirian ataupun beramai-ramai, pasti banyak ganjarannya di dunia bahkan di akhirat kelak.

Jika anda mencari perkhidmatan pembelajaran Al-Quran, Beana HomeQuran ada jawapannya. Kelas Al-Quran disediakan bermula dari peringkat kanak-kanak, remaja dan dewasa. Tak payah susah-susah keluar rumah, kelas dijalankan secara atas talian bersama para guru bertauliah. Klik saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut.

13 Keistimewaan Belajar Bahasa Arab

13 Keistimewaan Belajar Bahasa Arab

Belajar bahasa Arab nak buat apa? Pentingkah?

Bahasa Arab digunakan sejak beratus zaman dahulu lagi. Posisi bahasa ini terletak tinggi dalam sejarah peradaban Islam. Allah SWT mengangkat darjat bahasa Arab berbanding bahasa-bahasa lain yang wujud di dunia.

Buktinya?

belajar bahasa arab

Allah SWT telah menetapkan bahasa Arab sebagai bahasa Al-Quran dan As-Sunnah. Ia juga digunakan dalam perlakuan solat, zikir, haji dan ibadah-ibadah lain.

Rasulullah SAW, nabi junjungan kita turut bertutur dalam bahasa Arab. Buktinya, firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan Kami tidak mengutuskan seseorang Rasul melainkan dengan bahasa kaumnya supaya ia menjelaskan (hukum-hukum Allah) kepada mereka…”

Surah Ibrahim: 4

Oleh itu, kita sebagai umat Islam, amat digalakkan untuk belajar bahasa Arab. Sesetengah sekolah memang diadakan kelas bahasa Arab tetapi tidak ditekankan apa pentingnya belajar bahasa Arab ini.

Jadi, di sini saya akan cuba mengulas apa istimewanya belajar bahasa Arab. Jom mulakan!

Boleh Memahami Bahasa Al-Quran

alquran

Allah telah menurunkan Al-Quran dalam bahasa Arab. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Sesungguhnya Kami menurunkan kitab itu sebagai Quran yang dibaca dengan bahasa Arab, supaya kamu (menggunakan akal untuk) memahaminya.”

Surah Yusuf: 2

Begitu jelas ayat di atas menyatakan kepentingan belajar bahasa Arab adalah untuk memahami isi kandungan Al-Quran. Jika sekadar dibaca tanpa faham, maka kuranglah input yang anda perolehi.

Pada awal pembelajaran, pastinya susah, tetapi dengan kesungguhan yang tak putus, in shaa Allah, Allah permudahkan. Anda boleh memahami maksud setiap bait Kalamullah dengan lebih baik jika anda pelajari bahasa Arab.

Mudah Mempelajari Ilmu

Peluang untuk mempelajari ilmu-ilmu baru juga terbuka luas jika anda memahami bahasa Arab. Contohnya, anda akan berasa lebih mudah untuk tangkap pembelajaran ilmu daripada para ulama’ secara langsung ataupun tidak langsung. Oleh disebabkan para ulama’ ramai yang fasih berbahasa Arab, pemahaman anda dalam bahasa Arab ini akan memudahkan proses menggali ilmu daripada para ilmuan.

Selain itu, anda boleh membaca karya ulama’ tanpa perlukan terjemahan. Dalam pada masa yang sama, anda berpeluang untuk mempelajari lebih dalam ilmu bahasa Arab. 

One of A Kind

Kemampuan seseorang yang bilingual sering dijadikan plus point. Ia boleh memudahkan kehidupan anda untuk bertutur dengan ramai orang. Selain itu, kemampuan untuk bertutur dalam bahasa asing boleh dijadikan plus point ketika anda menghadiri sesi temuduga.

Contohnya, anda menghadiri temuduga sebuah syarikat milik Arab Saudi dengan bos yang fasih bertutur bahasa Arab. Dengan kebolehan anda bertutur dan berkomunikasi dalam bahasa Arab, mungkin anda akan meninggalkan impression yang baik kepada mereka.

Membuka Peluang Pekerjaan

Bahasa Arab sering digunakan bagi membincangkan urusan rasmi antara dua negara. Dengan kemahiran bahasa Arab, anda pasti akan diberi kepercayaan untuk menguruskan banyak perkara yang berkaitan.

Contohnya, pekerjaan sebagai petugas haji dan mutawif umrah. Bukan itu sahaja, anda juga boleh merebut peluang pekerjaan yang memerlukan bahasa Arab sebagai kriteria utama jawatan tertentu. Sekiranya anda mendapat peluang untuk bekerja di negara-negara Arab, anda boleh terus menetap di sana sehingga tamat perkhidmatan.

Memudahkan Urusan Ketika Melancong

Kebiasaannya, orang akan berkomunikasi dalam bahasa Inggeris ketika melancong. Tetapi sekiranya anda pergi ke negara-negara Arab seperti Mesir, Kuwait, Qatar, Abu Dhabi dan sebagainya kebanyakan penduduk tidak reti berbahasa Inggeris.

Waktu itu adalah peluang anda untuk menyerlah!

Kebolehan anda berbahasa Arab akan memudahkan urusan, sama ada untuk bertanyakan arah atau membeli buah tangan dengan harga yang normal. Selain itu, anda juga dapat mengelakkan diri dari ditipu. Malah, mereka mungkin akan memberikan free gift kerana kagum dengan kemampuan bertutur anda!

Peluang Sambung Belajar

Sebelum anda melanjutkan pelajaran ke negara-negara Arab, anda perlu mengambil ujian bahasa Arab untuk menguji kebolehan anda bertutur. Namun, jika anda sudah mahir, pastinya tidak menjadi masalah untuk pass!

Dengan itu, anda dapat memahami budaya kehidupan di sana dengan lebih mudah. Sekaligus boleh melatih diri menjadi lebih berani untuk berkomunikasi dalam bahasa Arab.

Belajar Bahasa Arab Boleh Menambah Ilmu Pengetahuan

Penguasaan bahasa Arab mampu menambah ilmu pengetahuan seseorang.

Katakanlah, anda membaca berita online untuk mengetahui tentang perkembangan negara-negara luar yang menggunakan bahasa Arab sebagai bahasa ibunda. Kadang, ulasan berita yang original daripada penulis Arab itu sendiri lebih tepat faktanya berbanding dengan berita yang diterjemah. Jadi, anda boleh melakukan kaji selidik soal itu dan cakna tentang kesahihan sesebuah berita.

Selain dapat dimanfaatkan buat diri sendiri, ia juga boleh disebarkan kepada orang lain.

Mencari Pendapatan Sampingan

Berapa ramai orang Malaysia yang fasih berbahasa Arab? Tak ramai. Secara tak langsung, pelbagai peluang pekerjaan terbuka untuk anda. Contohnya kerja penterjemahan pelbagai jenis dokumen dalam bahasa Arab ke bahasa Melayu.

Atau pun anda boleh menjadi interpreter atau jurubahasa Arab untuk majlis-majlis formal. Atau paling normal, anda boleh menjadi tutor atau membuat kelas-kelas tuisyen di kawasan anda untuk menambah pendapatan sampingan. 

Sebagai Pemudahcara

Ramai rakyat negara Arab bekerja dan membangunkan perniagaan mereka di Malaysia. Tak kurang juga mereka yang menyambung pelajaran di sini. Kebanyakan daripada mereka, masih belum boleh bertutur dalam bahasa Inggeris mahupun bahasa Malaysia dengan baik.

Di sini, anda boleh memainkan peranan sebagai orang tengah atau pemudahcara bagi mereka. Pastinya mereka berasa berbesar hati ada yang mampu berbahasa ibunda mereka ketika di negara asing.

Mudah Fahami Islam Dengan Belajar Bahasa Arab

Bagi mendalami ilmu Al-Quran dan As-Sunnah, kebolehan memahami bahasa Arab sangat berguna. Oleh itu, dengan belajar bahasa Arab, anda akan lebih mudah untuk fahami Islam.

Dalam masa yang sama, anda juga boleh meningkatkan vocabulary bahasa Arab anda sambil mempelajari Al-Quran. Ia akan menjadi proses pembelajaran sepanjang hayat.

Mengajar Anak Bahasa Arab

Sebagai ibu bapa pula, anda perlulah menunjukkan contoh yang baik supaya anak-anak terikut dengan perlakuan dan percakapan anda.

Sekiranya anda boleh berkomunikasi dalam bahasa Arab, anda boleh mengajar mereka bertutur dan sekaligus menjadikannya bahasa pertuturan di rumah bermula mereka kecil lagi. Melentur buluh, biarlah dari rebungnya. Jika lidah mereka sudah terbiasa berbahasa Arab, maka lebih mudah untuk anda mengajar mereka membaca dan memahami Al-Quran.

mengajar alquran

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Demi Kitab Al-Quran yang menyatakan kebenaran. Sesungguhnya Kami jadikan Kitab itu sebagai Quran yang diturunkan dengan bahasa Arab, supaya kamu (menggunakan akal) memahaminya.”

Surah Az-Zukhruf: 3

Mampu Menenangkan Hati

Bahasa Arab adalah bahasa indah. Ia boleh mententeramkan jiwa sekiranya anda dalam keresahan dan kegelisahan.

Bagaimana?

Lihat dan bacalah bait-bait Al-Quran. Kalam yang datang daripada Allah tiada yang membawa tuba.

Allah telah berfirman yang bermaksud:

“(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah”. Ketahuilah dengan “zikrullah” itu, tenang tenteramlah hati manusia.”

Surah Ar-Ra’d: 28

Menjadi Penawar Penyakit

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur ayat-ayat suci Al-Quran yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.”

Surah Al-Isra’: 82

Allah telah menyatakan bahawa ayat suci Al-Quran boleh menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman terhadapnya.

Maka, pelajarilah bahasa Arab untuk lebih memahami isi kandungan Al-Quran yang luas ilmunya. Yakin kepada Allah bahawa Dialah Penyembuh segala jenis penyakit, fizikal mahupun spiritual.

Tiada ruginya sekiranya anda mempelajari bahasa Arab, malah anda akan memperolehi pahala yang besar kerana berusaha mempelajari bahasa Al-Quran!

Kita digalakkan untuk belajar bahasa asing sama ada bahasa Arab ataupun bahasa-bahasa yang lain kerana ia adalah jambatan untuk mempelajari ilmu baru. 

Secara permulaan, anda boleh berjinak pelajari bahasa Arab dengan membaca Al-Quran beserta terjemahannya. Kemudian, anda boleh pergi ke kelas untuk pelajari dengan lebih mendalam uslub dan tatabahasanya.

Anda mahu belajar membaca Al-Quran?

Tapi nantilah, tunggu COVID-19 reda…

Tak perlu! Kerana Beana HomeQuran menyediakan perkhidmatan pembelajaran Al-Quran atas talian. Jangan lepaskan peluang untuk belajar bersama para guru bertauliah.

Klik saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut.

Tiada istilah terlalu lambat untuk belajar. Jadikan belajar sebagai proses sepanjang hayat. Semoga Allah redha.

Cara Cepat Kaya Menurut Islam

Cara Cepat Kaya Menurut Islam

cara cepat kaya

Cara cepat kaya melalui jalan keberkatan? Baca sampai habis untuk ketahui.

Kekayaan manusia termasuk dalam rezeki yang diberikan oleh Allah SWT. Walaupun rezeki ini ditetapkan oleh Allah SWT, sebagai seorang manusia yang mempunyai akal fikiran dan perasaan, kita semestinya menginginkan rezeki yang secukupnya ataupun lebih.

Allah SWT telah berfirman di dalam surah Faatir yang bermaksud, “Wahai umat manusia, kenangkanlah nikmat Allah yang telah dikurniakanNya kepada kamu; tidak ada sama sekali yang menciptakan sesuatu selain daripada Allah; Ia memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi. Tiada Tuhan melainkan Dia, maka mengapa kamu rela dipalingkan (dari menyembahnya)?” (Surah Faatir : 3)

Ayat di atas Allah telah memberi jaminan bahawa Dia akan mengurniakan nikmat dan rezeki kepada hambaNya yang menyembahNya. Tetapi, ada sesetengah manusia yang bertindak mengambil jalan pintas untuk menjadi kaya yang sudah jelas diharamkan Islam.

Padahal, Allah sudah menjamin akan memberikan rezeki kepada seluruh hambaNya sekiranya memintanya dengan cara yang betul. Tidak perlu bersusah-payah untuk berbuat dosa untuk mendapatkan kekayaan. Ini adalah beberapa cara untuk menjadi cepat kaya secara halal.

Sentiasa Bersyukur Kepada Allah SWT

bersyukur

Perkara ini mungkin merupakan perkara yang paling susah untuk dilakukan. Manusia memang sifatnya tidak pernah berasa puas, selalu merasa serba kekurangan dan menginginkan yang lebih banyak daripa yang diperlukan dalam hidup.

Dengan melihat kemewahan orang lain, kita merasakan hidup kita seperti serba kekurangan. Secara tidak sedar, hal ini telah menjadi salah satu sebab mengapa kadang-kalanya kita merasa kekurangan walaupun telah diberikan rezeki yang secukupnya.

Oleh itu, sentiasalah memanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT ke atas segala yang telah dikurniakanNya. Walaupun ianya tidak banyak, ianya memadai dan cukup dengan kehidupan anda.

Rajinkan Beribadah Kepada Allah SWT

Beribadah kepada Allah merupakan kewajipan bagi setiap makhlukNya. Baik ibadah wajib mahupun sunat, rajin-rajinkanlah beribadah kepadaNya. Tidak rugi bagi sesiapa yang melakukan ibadah keranaNya.

Solat sunat tidak diwajibkan untuk dilakukan. Tidak berdosa jika tidak melakukannya, tetapi sekiranya melakukannya akan mendapat pahala. Kalau kita inginkan rezeki yang lebih, lebihkanlah beribadah kepada Allah.

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Dan masuklah kamu melalui pintunya dengan tunduk (merendah diri); dan (mintalah ampun dengan) berkata, ‘Ya Allah ampunilah dosa kami’; supaya kami ampunkan kesalahan-kesalahan kamu, dan Kami akan tambah pula pahala orang-orang yang berbuat baik.” (Surah Al-Baqarah : 58)

Bersedekah

Sedekah merupakan salah satu amalan yang boleh mendatangkan rezeki kepada kita. Membantu orang yang memerlukan, Allah pasti akan membantu kita saat kita memerlukanNya. Lebih banyak kita bersedekah, inshaAllah lebih banyak kita akan menerimanya.

Amalan bersedekah ini amat dimuliakan oleh Allah SWT. Ini kerana dengan bersedekah bermakna kita peduli akan sesama manusia dan Allah menyukasi hambaNya yang pedulikan makhluk yang diciptakanNya.

Ini telah dibuktikan dalam firman Allah yang bermaksud, “Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan (dengan bersikap bakhil); dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.” (Surah Al-Baqarah : 195)

Amalkan Solat Dhuha, Solat Hajat & Solat Tahajjud

Walau sesibuk manapun kita bekerja, amalkanlah melakukan solat dhuha walaupun hanya 2 rakaat. Setelah itu, bacakan doa untuk meminta rezeki yang halal dan berkat daripada Allah SWT.

اَللهُمَّ اِنَّ الضُّحَآءَ ضُحَاءُكَ، وَالْبَهَاءَ بَهَاءُكَ، وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ، وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ، وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ، وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ. اَللهُمَّ اِنْ كَانَ رِزْقَى فِى السَّمَآءِ فَأَنْزِلْهُ وَاِنْ كَانَ فِى اْلاَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَاِنْ كَانَ مُعَسَّرًا فَيَسِّرْهُ وَاِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَاِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَاءِكَ وَبَهَاءِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِىْ مَآاَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ

Maksudnya, “Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha itu adalah dhuhaMu, keagungan itu merupakan keagunganMu, keindahan itu merupakan keindahanMu, kekuatan itu adalah kekuatanMu, kekuasaan itu adalah kekuasaanMu, dan penjagaan-penjagaan adalah penjagaanMu. “Ya Allah, jika rezeki aku masih di langit maka turunkanlah, jika ada di dalam bumi maka keluarkanlah, jika sulit maka mudahkanlah, apabila itu haram maka sucikanlah, jika jauh maka dekatkanlah. Demi kebenaran dhuhaMu, keagunganMu, keindahanMu, kekuatanMu dan kekuasaanMu, berikanlah kepadaku sebagaimana apa yang engkau berikan kepada hambaMu yang soleh.”

Selain melakukan solat dhuha, solat hajat juga sangat disyorkan untuk dilakukan bagi melancarkan segala urusan dan rezeki kita. Mintalah kepada Allah SWT segala hajat yang diinginkan, sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha Memberi.

Amalkan juga solat tahajjud disepertiga malam. Di saat orang lain sedang tidur, bangunlah untuk mengerjakan solat tahajjud kerana, banyak malaikat yang turun ke bumi dan mendengarkan doa-doa kita selain Allah yang Maha Mendengar.

Rajinkan Berzikir

Di samping itu, jangan lupa untuk berzikir. Berzikir ini adalah salah satu cara paling mudah untuk mengingat dan mendekatkan diri kepada Allah. Zikir boleh dilakukan di mana-mana sahaja sama ada ketika berdiri mahupun duduk membuka ataupun menutup mata, dilafaz atau dibacakan didalam hati.

Dengan berzikir juga kita akan mendapat ketenangan hati. Hal ini kerana, kita yakin dan sedar bahwa Allah boleh melakukan dan memberikan apa-apapun kepada manusia. Serahkan diri dan tawakkal kepada Allah adalah hal yang paling baik kerana kita menyerahkan hidup kita kepada Yang Maha Dasyat yang menguasai seluruh alam.

Berdoa

Allah sangat suka dengan hambaNya yang sentiasa memanjatkan doa dan melibatkan Allah dalam setiap urusannya. Oleh itu, sangatlah dianjurkan untuk berdoa kepada Allah dalam mencari rezeki. Ini kerana, Allah Maha Mengabulkan segala yang dipohonkan oleh hambaNya.

Ini telahh dijelaskan di dalam firman Allah, “Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.” (Surah Al-Baqarah : 186)

Itulah di antara amalan yang perlu dilakukan oleh umat Islam sekiranya ingin  mendapatkan rezeki kekayaan daripada Allah SWT. Paling penting sekali, perdalamkanlah keilmuan dan keimanan kita terhadap pencipta kita maka rezeki itu akan sentiasa mengikuti kita di dunia ini.

Carilah rezeki itu dengan cara yang diredhai Allah. Jangan sesekali menggunakan jalan yang pintas untuk menjadi kaya. Cara yang tidak halal akan memakan diri kita sendiri.

Firman Allah SWT bermaksud, “Dia lah jua yang menguasai urusan dan perbendaharaan langit dan bumi; Ia memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan Dia juga yang menyempitkannya (menurut peraturan itu); sesungguhnya Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.” (Surah Asy-Syura : 12)

Allah juga berfirman yang bermaksud, “Dan (berhubung dengan hal kaum yang kufur ingkar) Allah memberikan satu contoh: Sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, yang didatangi rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, kemudian penduduknya kufur akan nikmat-nikmat Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang mereka telah lakukan.” (Surah An-Nahl : 112)

Amalkan Membaca Al-Quran

Membaca Al-Quran tidak kurang pentingnya dalam melancarkan urusan rezeki kita. Terdapat beberapa surah di dalam Al-Quran yang memiliki fadhilat untuk mendapatkan rezeki di dunia dan di akhirat.

Salah satu surah yang digalakkan untuk membaca sekiranya ingin ditambah rezeki adalah surah Al-Waqi’ah.

Daripada Ibnu Mas’ud RA, Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, maka dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya.” (HR Al-Baihaqi)

Selain itu, surah lain yang boleh diamalkan untuk membacanya adalah surah Ar-Rahman. Surah ini menekankan tentang bagaimana berbagai-bagai nikmat yang diberikan oleh Allah SWT sama ada itu kenikmatan yang telah diberikan mahupun yang belum atau akan diberikan kepada makhlukNya termasuk jin dan manusia.

Jika anda mencari tempat untuk pembelajaran Al-Quran, anda dialu-alukan ke Beana HomeQuran. Beana menyediakan perkhidmatan pembelajaran Al-Quran secara online! Klik saya mahu belajar Al-Quran online untuk maklumat lanjut.

Dengan membaca dan memahami surah Ar-Rahman ini, nescaya kita akan menyedari serta mensyukuri nikmat yang telah diberikan Allah sehingga Allah sentiasa membuka luas pintu rezekinya untuk memenuhi segala keperluan kita.

Semoga cara cepat kaya ini memberi manfaat!

Kelas Mengaji Beana Home Quran

Kelas Mengaji Beana Home Quran

Kelas mengaji banyak disediakan pada zaman sekarang. Jadi tiada alasan untuk kita sebagai ibu untuk menunaikan tanggungjawab kepada anak-anak dengan menyediakan kelas mengaji untuk mereka di rumah. Kerana pendidikan Al-Quran sangatlah penting untuk didedahkan kepada anak dalam kehidupan mereka.

Kelas Mengaji Beana Home Quran

Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.” (Surah Isra : 82)

Kadang-kadang ibu bapa tiada masa untuk mengajar anak-anak. Anak-anak pula banyak kerja sekolah yang telah diberikan guru-guru. Di sekolah, subjek agama tidak terlalu menekankan tentang ilmu membaca Al-Quran dan tajwidnya. Oleh itu, dengan kewujudan Beana Home Quran berkemungkinan dapat membantu anda dan anak anda dalam mempelajari Al-Quran.

Allah telah berfirman di dalam Al-Quran yang bermaksud, “Sesungguhnya Al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul (agama Islam), dan memberikan berita yang mengembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar.” (Surah Al-Isra :9)

Mungkin ada sesetengah diantara kita yang belajar mengaji dengan sendiri. Hanya mendengar daripada ayat-ayat yang dipasang di audio atau youtube dan mengikut bacaan tersebut. Tetapi adakah apa yang kita baca itu betul? Adakah apa yang kita baca itu betul tajwidnya?

Beana Home Quran merupakan kelas mengaji yang disediakan untuk orang ramai. Beana Home Al-Quran menyediakan home tutor untuk datang ke rumah anda dan mengajar anak-anak anda. Anda tidak perlu lagi bersusah payah untuk datang ke pusat tertentu. Hanya perlu daftar dan beritahu hari yang sesuai untuk kelas mengaji dan tutor kami akan segera ke rumah anda mengikut hari yang telah ditetapkan.

Beana Home Quran menawarkan kelas tutor mengaji khusus untuk kanak-kanak, remaja dan dewasa. Sekiranya anda dan juga anak-anak anda ingin belajar mengaji bersama juga tidak menjadi masalah. Belajar secara personal dan berdepan dengan ustaz atau ustazah kami pasti akan lebih mudah difahami dan lebih mudah untuk tangkap dengan apa yang dipelajarinya.

Suasana di rumah yang kondusif dan selesa membuatkan tumpuan akan menjadi lebih fokus. Anak-anak akan lebih mudah dan cepat faham akan apa yang dipelajarinya. Kesalahan-kesalahan yang dibuat ketika membaca Al-Quran dapat didengari dan diperbetulkan dengan segera. Pada permulaan kelas, anak-anak berkemungkinan merasa kurang selesa, tetapi lama-kelamaan ianya akan menjadi perkara biasa.

Dengan belajar one-to-one dengan ustaz atau ustazah, akan dapat menghilangkan keraguan anda mengenai cara bacaan dan hukum-hukum tajwid ketika membaca Al-Quran. Anda akan diajar dengan tutor yang berpengetahuan mendalam di dalam ilmu Al-Quran.

Tutor kami terdiri daripada ustaz dan ustazah yang mampu untuk mengajar anda dan anak anda walaupun tidak tahu membaca langsung. InshaAllah dengan Beana Home Quran, tutor kami akan mengajar anda sehingga mampu untuk membaca dengan menggunakan tajwid yang betul.

Kenapa perlu belajar mengaji dan membaca Al-Quran? Ini kerana Al-Quran merupakan petunjuk dan cahaya kepada semua umat manusia untuk kembali kepada jalan yang benar.

Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran yang bermaksud, “Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus.” (Surah Al-Maidah : 16)

Al-Quran ini tidak akan hilang dan berubah sehingga akhir zaman. Inilah kelebihan paling besar. Al-Quran tidak seperti kitab-kitab lain tang telah diubah mengikut peredaran zaman. Sebaliknya, Al-Quran sesuai digunakan walaupun telah berzaman lamanya dan ianya masih suci tanpa diubah.

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.” (Surah Al-Hijr : 9)

Ada perlukan duit lebih? Ingin menjadi tutor mengaji? Sekiranya anda seorang yang berpengetahuan dalam ilmu tajwid dan Al-Quran ini dan mampu untuk mengajar orang lain, anda juga boleh mendaftarkan diri sebagai tutor di Beana Home Quran. Tidak perlu pening fikirkan jadual anda. Ini kerana anda berhak untuk menyusun jadual kerja anda.

Anda tidak perlu risau sekiranya anda tidak biasa dalam mengajar orang, Ini kerana, pihak Beana Home Quran akan memberikan latihan dan konsultasi kepada anda. Jadi, tidak perlulah untuk anda bersusah payah mencari cara untuk mengajar kerana kami akan sediakan semuanya untuk anda.

Sebagai tutor Beana Home Quran, anda hanya perlu mengajar Al-Quran dan asas fardhu ain sahaja. Pihak Beana akan memberikan latihan kepada anda sebelum anda memulakan tutor anda.

Pihak Beana Home Quran juga menyediakan insentif untuk belian kereta bagi tutor kerana kenderaan untuk anda bergerak ke rumah pelajar adalah sesuatu keperluan. Disamping itu, pakej umrah juga turut disediakan kepada tutor kami.

Anda tidak perlu risau akan perjalanan anda untuk ke rumah pelajar. Ini kerana anda hanya perlu bekerja disekitar tempat anda sahaja. Tidak akan menyusahkan anda untuk ke tempat lain yang memakan masa. Anda juga bekerja dengan waktu yang fleksibel dan anda boleh uruskan sendiri jadual anda mengikut kesesuaian anda.

Reward juga akan turut diberikan kepada setiap tutor secara bulanan mengikut kelas yang diajar. Selain itu, penyata elaun juga akan disediakan untuk tutor-tutor yang berdaftar denga pihak Beana Home Quran. Elaun yang disediakan juga agak lumayan. Jadi daftarlah menjadi tutor Beana Home Quran dengan segera.

Akhir kata, selain mendapat elaun dan dengan mengajar mengaji, anda juga mendapat pahala dan rahmat daripada Allah kerana mengajar orang lain dan juga dengan membaca Al-Quran. Jadi, sambil kita kumpul kekayaan di dunia, secara tidak langsung, kita juga mengumpul kekayaan di akhirat kelak.

Semoga Allah mengurniakan kebaikan yang banyak kepada kita dan memberikan kit akekuatan untuk terus istiqamah dan sentiasa mendampingi serta mengambil manfaat dari Al-Quran.

Di dalam Al-Quran Allah SWT telah berfirman yang bermaksud, “Dan (ingatlah) ketika Allah mengambil perjanjian setia dari orang-orang yang telah diberikan Kitab (iaitu): “Demi sesungguhnya! Hendaklah kamu menerangkan isi Kitab itu kepada umat manusia, dan jangan sekali-kali kamu menyembunyikannya”. Kemudian mereka membuang (perjanjian setia) itu ke belakang mereka, serta mereka menukarnya dengan mengambil faedah dunia yang sedikit. Maka amatlah buruknya apa yang mereka dapati dari penukaran (Kalamullah dan janjiNya) itu.” (Surah Ali-Imran : 187)

Sekiranya setiap orang yang berilmu berkongsi ilmu kepada orang yang lain, maka keadaan umat akan saling melimpah dengan cahaya ilmu yang penuh sinarannya apatah lagi ilmu yang diajari itu adalah ilmu Al-Quran. Disamping itu, orang yang diajari dan mengajari ilmu itu juga dapat menekun dan mengamalkan ajaran Al-Quran yang benar itu.

Oleh itu, sama ada anda ingin belajar atau mengajar, kedua-duanya akan memberi kelebihan kepada diri masing-masing di dunia mahupun akhirat. Daftarlah di Beana Home Quran untuk menjadi pelajar atau pengajar. Sesungguhnya Allah suka akan orang yang membaca Al-Quran. ')}

Kelas Mengaji Untuk Orang Dewasa

Kelas Mengaji Untuk Orang Dewasa

Beana Home Quran Sdn Bhd menyediakan kelas mengaji Al-Quran dan asas fardhu ain. Beana juga ada perkhidmatan mengajar mengaji secara persendirian iaitu dari rumah ke rumah. Kami juga turut menjalankan perkhidmatan mengajar mengaji secara berkumpulan kecil dan juga kumpulan besar yang mengandungi 6 orang paling maksimum.

kelas mengaji dewasa

Segala aktiviti belajar mengaji boleh dilakukan di rumah atau di pejabat ataupun di mana-mana tempat yang bersesuaian. Dengan berkonsepkan talaqi iaitu perjumpaan atau pertemuan yang berasaskan pengajian ilmu Islam yang disampaikan kepada kanak-kanak, remaja dan juga dewasa untuk lebih fokus serta tekun dalam pembelajaran membaca Al-Quran dan ilmu fardhu ain.

Tenaga pengajar yang berdaftar dengan kami juga mempunyai lebih daripada 100 orang yang mengajar di sekitar Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Pusat pengajian bergerak Beana Home Quran, iaitu pusat pembelajaran kami terletak di Kota Damansara, Selangor. Pusat pembelajaran kami ini kedudukannya sangat strategik kerana ianya terletak di antara Subang dan Petaling Jaya. Sekiranya anda tinggal berdekatan dengan kawasan pusat pengajian kami, bolehlah terus mendaftar dan belajar mengaji di sini.

Tidak menjadi masalah sekiranya anda tidak tinggal berdekatan dengan kawasan pusat pengajian kami. Ini kerana perkhidmtan utama kami adalah mengajar mengaji secara persendirian dari rumah ke rumah. Juga disediakan perkhidmatan mengaji atas talian. Beana Home Quran mempunyai ramai tenaga pengajar yang sudi dan sanggup untuk ke rumah anda atau tempat yang anda cadangkan demi mengajar ilmu Al-Quran kepada anda.

Apa Yang Beana Tawarkan?

Beana Home Quran menawarkan 50 jam membaca Al-Quran mengikut kaedah-kaedah tertentu. Antara salah satu kaedah pembelajaran yang digunakan oleh Beana Home Quran adalah dengan menggunakan flash card yang direka khas untuk mengekalkan kefahaman melalui rangsangan pergerakan. Kami menjanjikan selepas 50 jam pembelajaran membaca Al-Quran ini, anda pasti akan mudah memahami dan ingat apa yang dipelajari.

Selain itu, pelajar juga akan turut didedahkan dengan penggunaan gajet. Dengan menggunakan gajet ini pelajar akan diajar membaca melalui slideshow. Tidak lupa juga, pelajar akan diberikan workbook dan buku latihan untuk menarik lebih banyak fokus dan perhatian. Di samping itu, dengan penggunakan kaedah ini juga, minat pelajar membaca Al-Quran juga dapat dipupuk.

Seterusnya, Beana Home Quran juga memiliki jadual untuk memupuk minat membaca Al-Quran secara tertib. Kami menyediakan jadual yang sesuai mengikut keselesaan dan kesesuaian pelajar supaya pelajar sentiasa ingat untuk mengulangkaji serta mengingati apa yang telah dipelajarinya ketika kelas mengaji Al-Quran tersebut.

Di samping itu, pihak Beana Home Quran juga turut menawarkan kelas asas Fardhu Ain secara percuma. Kelas Fardhu Ain ini diadakan mengikut kehendak pelajar. Kebiasaanya, tenaga pengajar Beana Home Quran akan mengajar kelas Fardhu Ain ini setelah tamat sesi pengajian ilmu Al-Quran.

Ini kerana ilmu fardhu ain ini saling berkaitan dengan ilmu Al-Quran. Disebabkan itulah kami menawarkan kelas Fardhu Ain ini secara percuma supaya anda akan lebih mengerti dan mudah fahami dalam pembelajaran ilmu Al-Quran dan tajwidnya.

Pada setiap minggu pula, kami akan menyediakan laporan pembelajaran dan pengajaran pelajar tersebut. Laporan ini akan diberikan dengan bertujuan untuk mengetahui peningkatan prestasi pelajar sama ada terdapat peningkatan ataupun masih berada di tahap yang sama. Kebiasaannya, pelajar-pelajar kami akan menunjukkan peningkatan pada setiap minggu pembelajaran dijalankan.

Pakej Yang Ditawarkan

Beana Home Quran menawarkan perkhidmatan kelas mengaji Al-Quran untuk orang dewasa dan remaja. Terdapat dua pakej yang ditawarkan untuk kelas mengaji orang dewasa iaitu pakej 1 ke 2 orang dan juga pakej 3 ke 4 orang pelajar.

Kedua-dua pakej di atas merangkumi pembelajaran asas Al-Quran, makhraj huruf, tajwid, fardhu ain dan juga pembelajaran asas hafazan. Pembelajaran kelas ini sangat fleksibel dan dilakukan secara one to one. Pakej ini hanya RM 70 sejam setiap seorang untuk pakej 1 ke 2 orang. Manakala untuk pakej 3 ke 4 orang, ianya hanya RM 80 sejam setiap seorang.

Pembelajaran akan dilakukan mengikut sukatan pembelajaran yang telah disediakan yang mengikut kaedah-kaedah tertentu. Rekod pembelajaran bulanan akan dikemukakan pada akhir bulan untuk mengetahui prestasi pelajaran tersebut. Selain itu juga, ujian penilaian akan dilakukan pada setiap tiga bulan.

Selain itu, kami juga turut menawarkan dua pakej lengkap untuk remaja untuk 1 ke 2 orang dan 3 ke 4 orang pelajar. Segala kelas dan pembelajaran adalah sama seperti pakej pengajian untuk orang dewasa. Kesemua pakej ini dilakukan mengikut terma dan syarat yang telah ditetapkan oleh pihak Beana Home Quran.

Pakej ini hanya RM 65 sejam setiap seorang untuk pakej 1 ke 2 orang. Manakala untuk pakej 3 ke 4 orang, ianya hanya RM 75 sejam setiap seorang.

Beana Home Quran juga turut menawarkan pakej pembelajaran secara berkumpulan iaitu termasuk dewasa, remaja dan juga kanak-kanak. Pembelajaraan berkumpulan ini akan dilakukan secara serentak di dalam kumpulan. Pakej berkumpulan ini adalah untuk 5 ke 10 orang. Ianya hanya RM 125 ke RM 250 untuk 2 jam sahaja.

Kelas Tasmi'

Kelas Tasmi’ akan diajarkan oleh tenaga pengajar yang telah menghafal Al-Quran dan merupakan pakar bidang hafiz. Didikan akan dilakukan melalui kaedah Takrar iaitu mengikut ulangan yang betul. Kelas Tasmi’ ini akan memudahkan menghafal dengan memiliki guru secara persendirian. Kelas ini mendedahkan Al-Quran dalam bentuk kefahaman dan bukan hafalan semata-mata.

Kelas Fardhu Ain

Kelas Fardhu Ain pula mendedahkan ilmu Fiqh berdasarkan Al-Quran dan Hadis. Di dalam kelas ini, setiap perbuatan dan amalan yang diajarkan adalah berdasarkan hadis. Ia memberikan kefahaman yang mendalam mengenai mazhab As-Syafie.

Kelas Bahasa Arab

Kelas Bahasa Arab juga turut ditawarkan oleh Beana Home Quran. Di dalam kelas ini, kami akan menddedahkan pembelajaran bahasa arab dengan mudah tanpa menghafal. Latihan bahasa Arab adalah mengikut silibus Universiti Saudi. Pelajar akan didedahkan dengan konsep memahami dhamir tanpa menghafal.

Kelas Tahsin Ibadah

Kelas ini akan merangkumi pembelajaran dan pendedahan tentang solat jemaah. Selain itu, ia akan memperjelaskan tentang hadis dan Al-Quran dalam kehidupan seharian kita.

Lokasi Beana Home Quran

Beana Home Quran setakat ini telah ‘cover’ di sekitar Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Ini termasuklah kawasan-kawasan seperti Puncak Alam, Shah Alam, Petaling Jaya, Bandar Klang, Banting, Dengkil, Bangi, Serdang, Kajang dan Hulu Langat.

Jadi, sekiranya anda berminat, apa tunggu lagi, daftar sekarang sebagai pelajar di website kami mengikut pakej yang anda inginkan. Beana Home Quran mempunyai pakej yang sesuai untuk anda sama ada dewasa, remaja atau kanak-kanak.

Anda juga tidak perlu bersusah payah menghadap traffic jam untuk pergi ke kelas mengaji, biar kami yang datang ke rumah anda. Anda juga lebih selesa serta memudahkan dan menjimatkan masa anda. Suasana pembelajaran juga lebih selesa dan menyenangkan anda untuk menumpukan tumpuan sepenuhnya dan mempercepatkan pemahaman.

Kelas Mengaji Kanak-Kanak Persendirian

Kelas Mengaji Untuk Kanak-Kanak

Kelas mengaji kanak-kanak yang terletak di kota damansara dibangunkan oleh Beana Home Quran Sdn Bhd.

Beana Home Quran menawarkan perkhidmatan mengajar mengaji dan fardhu ain secara persendirian iaitu dari rumah ke rumah. Di sini, kami juga turut menjalankan perkhidmatan mengajar mengaji secara berkumpulan sama ada kecil atau  besar yang mengandungi tidak lebih daripada 6 orang pelajar.

Kelas Mengaji Kanak-Kanak - Belajar Mengaji Kanak-Kanak

Kesemua aktiviti belajar mengaji dan kelas fardhu ain boleh dilakukan di rumah, di pejabat ataupun di mana-mana tempat yang bersesuaian. Kami menggunakan konsep talaqi iaitu pertemuan atau perjumpaan yang berasaskan pengajian ilmu Islam. Ia akan disampaikan oleh tenaga pengajar kami kepada kanak-kanak, remaja dan juga dewasa supaya lebih tekun dan fokus dalam pengajian membaca Al-Quran dan Ilmu Fardhu Ain.

Beana Home Quran telah beroperasi sejak 2016. Sejak beroperasi, terdapat lebih daripada 300 orang pelanggan telah mendaftar dan menjalani kelas mengaji Al-Quran dan kelas Fardhu Ain kami. Tenaga pengajar juga telah ramai yang berdaftar dengan kami dan kini kami telah mempunyai lebih daripada 100 orang yang mengajar di sekitar Selangor, Kuala Lumpur dan juga Putrajaya.

Beana Home Quran juga turut menyediakan pusat pengajian bergerak . Ia merupakan pusat pembelajaran kami yang teletak di Kota Damansara, Selangor. Pusat pembelajaran ini sangat strategik kedudukannya kerana ianya terletak di antara Petaling Jaya dan Subang. Jika anda tinggal berdekatan dengan kawasan pusat pengajian kami, anda boleh terus berdaftar dan belajar mengaji di sini.

Sekiranya anda tinggal jauh dari kawasan pusat pengajian kami, tidak akan menjadi masalah kerana perkhidmatan utama kami adalah mengajar mengaji secara persendirian dari rumah ke rumah. Di Beana Home Quran, kami mempunyai ramai tenaga pengajar yang secukupnya. Tenaga pengajar kami akan dihantar ke rumah anda atau tempat yang anda cadangkan untuk mengajar mengaji Al-Quran kepada anda.

Apa Yang Beana Tawarkan?

Beana Home Quran menawarkan membaca Al-Quran selama 50 jam menggunakan kaedah-kaedah tertentu. Salah satu kaedah pembelajaran yang ditekankan oleh Beana Home Quran adalah dengan menggunakan flash card yang direka khas untuk menerapkan pemahaman melalui rangsangan pergerakan. Kami juga menjanjikan selepas 50 jam pembelajaran membaca Al-Quran ini, anda pasti akan mudah untuk mengingati dan memahami yang dipelajari.

Seterusnya, pelajar akan turut didedahkan dengan penggunaan gadjet dengan positif. Dengan menggunakan alat gadget ini, pelajar akan belajar melalui slideshow yang telah disediakan. Pelajar juga akan diberikan buku latihan dan workbook untuk menarik dan memupuk minat pelajar dan dalam membaca Al-Quran. Pelajar juga akan lebih fokus dan tekun dengan menggunakan kaedah ini.

Selain itu, Beana Home Quran juga akan menyediakan jadual supaya pelajar mudah untuk mengingati sekaligus memupuk minat membaca Al-Quran secara tertib. Kami juga akan menyediakan jadual yang sesuai mengikut keselesaan dan prestasi pelajar. Ini akan membuatkan pelajar senantiasa ingat untuk mengulangkaji dan mengingati apa yang telah diajar oleh guru semasa kelas mengaji Al-Quran berjalan.

Selain itu juga, pihak Beana Home Quran turut menawarkan kelas kelas Asas Fardhu Ain secara percuma kepada sesiapa yang mendaftar kelas mengaji Al-Quran kami. Kelas Fardhu Ain ini akan dijalankan mengikut kesusuaian masa pelajar. Kebiasaannya, kelas ini akan dilakukan setelah selesai sesi pengajian mengaji ilmu Al-Quran.

Kelas fardhu ain ini diadakan kerana ilmu ini saling berkaitan dengan ilmu Al-Quran. Oleh itu, kamu menawarkan kelas Fardhu Ain ini secara percuma agar anda mudah memahami dan mengerti aakan pembelajaran ilmu Al-Quran serta tajwidnya.

Pada hujung minggu tersebut, kami akan menyediakan laporan tentang pengajaran dan pembelajaran anda itu. Laporan ini bertujuan untuk mengetahui akan prestasi pelajar pada minggu tersebut sama ada terdapat peningkatan ataupun masih berada pada tahap yang sama. Selalunya, pelajar-pelajar kami akan menunjukkan peningkatan dari minggu ke minggu setelah pembelajaran dijalankan.

Pakej Yang Ditawarkan

Beana Home Quran menawarkan perkhidmatan kelas mengaji Al-Quran untuk kanak-kanak. Terdapat dua pakej yang ditawarkan untuk kelas mengaji kanak-kanak ini iaitu pakej 1 ke 2 orang dan juga pakej 3 ke 4 orang pelajar. Kedua-dua pakej ini merangkumi pembelajaran asas Al-Quran, makhraj huruf, tajwid, fardhu ain dan juga pembelajaran asas hafazan. Pengajian kelas ini sangat fleksible dan akan dilakukan secara one to one.

Pakej ini hanya RM 60 sejam setiap seorang untuk pakej 1 ke 2 orang. Manakala untuk pakej 3 ke 4 orang, ianya hanya RM 65 sejam setiap seorang.

Pembelajaran ini akan dilakukan mengikut sukatan pembelajaran yang telah disediakan. Ia menggunakan kaedah-kaedah tertentu. Laporan pembelajaran bulanan akan diberikan pada akhir bulan untuk mengetahui prestasi pelajar tersebut. Untuk menilai prestasi pelajar, ujian penilaian akan diadakan pada setiap tiga bulan.

Selain itu juga, kami turut menawarkan pakej pembelajaran secara berkumpulan termasuk dewasa, remaja dan juga kanak-kanak. Pengajian secara berkumpulan ini akan dilakukan secara serentak di dalam kumpulan. Bagi pakej berkumpulan ini yang mempunyai pelajar seramai 5 ke 10 orang hanya RM 125 ke RM 250 untuk dua jam.

Kelas Tasmi’

Kelas Tasmi’ ini akan diajarkan oleh tenaga pengajar yang telah menghafal Al-Quran yang merupakan pakar bidang hafiz. Pengajian akan dilakukan menggunakan kaedah Takrar iaitu mengikut ulangan yang betul. Ini akan lebih memudahkan anda untuk menghafal dengan memiliki guru secara persendirian. Dan kelas ini juga akan mendedahkan Al-Quran dalam bentuk kefahaman dan bukanlah hafalan semata-mata.

Kelas Fardhu Ain

Kelas Fardhu Ain pula mendedahkan ilmu Fiqh yang berdasarkan Al-Quran dan Hadis. Di dalam kelas ini, setiap amalan dan perbuatan yang diajarkan adalah berdasarkan hadis. Ia memberikan kefahaman yang sangat mendalam mengenai mazhab As-Syafie.

Kelas Bahasa Arab

Beana Home Quran juga turut menawarkan kelas bahasa Arab. Di dalam kelas ini, kami akan mengajarkan pembelajaran bahasa arab dengan mudah tanpa menghafal. Latihan bahasa Arab yang akan diberikan adalah mengikut silibus Universiti Saudi. Pelajar akan didedahkan dengan konsep memahami domir tanpa menghafal.

Kelas Tahsin Ibadah

Kelas Tahsin Ibadah ini akan merangkumi pembelajaran dan pendedahan tentang solat jemaah. Selain itu juga, di dalam kelas ini, tenaga pengajar akan memperjelaskan tentang hadis dan Al-Quran yang digunakan dalam kehidupan seharian kita.

Lokasi Beana Home Quran

Beana Home Quran setakat ini telah beroperasi di sekitar Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Lokasi-lokasi ini termasuklah kawasan-kawasan seperti Puncak Alam, Shah Alam, Petaling Jaya, Bandar Klang, Banting, Dengkil, Bangi, Serdang, Kajang dan Hulu Langat.

Oleh itu, sekiranya anda berminat, jangan tunggu lagi. Daftarlah sekarang sebagai pelajar di website kami mengikut pakej yang anda inginkan. Beana Home Quran telah menyediakan pakej yang sesuai untuk anda sama ada dewasa, remaja atau kanak-kanak.

Anda juga tidak perlu bersusah payah lagi menghadap traffic jam untuk pergi ke kelas mengaji. Biar kami yang datang ke rumah anda. Anda juga akan lebih selesa dan ianya memudahkan serta menjimatkan masa anda. Suasana pembelajaran juga lebih selesa dan mudah untuk anda menumpukan perhatian sepenuhnya dan mempercepatkan pemahaman.

Boleh baca artikel selanjutnya .. Tips mengajar anak tak mahu mengaji tanpa memaksa.

3 Tips Mendidik Anak Belajar Berpuasa Sejak 7 Tahun

3 Tips Ibu Boleh Mendidik Anak Belajar Berpuasa Sejak 7 Tahun

Anda nak tahu macam mana cara mendidik anak belajar puasa hanya dengan melalui aura ibu? Jom dapatkan 3 tips mudah ini untuk bantu anak  memulakan puasa tahun ini.

tips bulan ramadhan

Reward Chart

Ibu bapa boleh sediakan carta reward yang cantik dan menarik untuk anak. Apabila anak berjaya puasa untuk hari tersebut tandakan/tampal kata-kata pujian kepada mereka. Anak akan lebih menjadi bersemangat untuk meneruskan puasa mereka. Atau letakkan sticker bintang setiap sehari mereka berpuasa menunjukkan berapa banyak kumpulan bintang yang mereka boleh dapat.

Elakkan Rangsangan Berbentuk Visual

watching tv

Elakkan anak-anak menonton gambar-gambar atau rancangan televisyen yang berkaitan dengan makanan. Jika dibiarkan mereka menonton TV sepanjang hari, susah juga kerana banyak iklan-iklan makanan yang mungkin akan membuat mereka lapar!

Penuhi Aktiviti Anak Dengan Mengaji & Perkara Yang Berfaedah

mengajar alquran

Semasa anak berpuasa, anak akan kurang aktif kerana letih. Jadi para ibu boleh penuhi aktiviti anak dengan  mengaji cara yang menarik contohnya, belajar menggunakan  barang-barang DIY supaya mereka boleh membuat aktiviti yang  dapat melekakan mereka. Atau isi masa luang dengan mengaji bersama-sama.

Jika anda mencari perkhidmatan pembelajaran Al-Quran secara atas talian, anda boleh ke Beana HomeQuran. Kelas disediakan dari peringkat kanak-kanak, remaja dan dewasa. Jangan lepaskan peluang untuk belajar bersama guru bertauliah! Boleh klik saya nak belajar Al-Quran online! untuk maklumat lanjut.

Berikut antara contoh-contoh aktiviti yang ibu boleh lakukan kepada anak supaya mereka terlatih dari kecil untuk berpuasa penuh. Anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang akan mencorakkan kehidupan anak mereka. Semoga anak-anak dibesarkan dalam bi’ah yang solehah. Semoga bermanfaat!

9 Sebab Untuk Menyertai Pasukan Tenaga Pengajar Beana Home Quran

9 Sebab Untuk Menyertai Pasukan Tenaga Pengajar Beana Home Quran

 

Beana Home Quran bukan sahaja menawarkan kelas mengaji kepada pelanggan, malah turut membuka peluang pekerjaan bagi sesiapa yang ingin dan sedang mencari pekerjaan sama ada sepenuh masa ataupun separuh masa untuk menjadi tenaga pengajar Beana Home Quran. Kami sentiasa mengalu-alukan ahli tenaga pengajar yang baru untuk menyertai team Beana.

Tenaga pengajar beanahomequran

Beana Home Quran memerlukan tenaga pengajar dan tutor yang berminat untuk mengajar secara persendirian dari rumah ke rumah, kumpulan kecil (minimum 6 orang) ataupun kumpulan besar (maximum 10 orang) di rumah, pejabat atau di mana-mana tempat yang bersesuaian mengikut kehendak pelanggan Beana Home Quran.

Terdapat banyak faedah dan manfaat yang anda akan dapat sekiranya anda menyertai pasukan guru Beana Home Quran ini. Oleh itu, saya senaraikan 9 sebab kenapa anda perlu menyertai pasukan guru mengaji Beana Home Quran.

Anda Berhak Menyusun Jadual Kerja Anda

Sekiranya anda mendaftar menjadi tenaga pengajar separuh masa di Beana Home Quran, anda tidak perlu pening kepala kerana takut tidak sempat untuk menghadirkan diri ke tempat yang ditetapkan pelanggan. Anda yang bergerak dari tempat kerja anda tidak perlu risau.

Ini kerana anda berhak menyusun jadual kerja anda mengikut kesesuaian waktu anda. Sama ada anda mahu bekerja pada hujung minggu atau pada hari biasa semuanya terpulang kepada anda. Tiada paksaan dari pihak Beana sekiranya anda ingin memilih mengikut kesesuaian waktu anda. Ini sangat memudahkan anda kerana anda tidak perlu bergegas pulang dari tempat kerja untuk menghadiri kelas mengaji pula.

Latihan Dan Konsultasi Diberikan untuk tenaga pengajar

Sebelum anda mula mengajar dari rumah ke rumah, anda akan diberikan sesi latihan untuk membiasakan diri anda sebagai tenaga pengajar. Selain itu, anda juga akan diberikan sesi konsultasi sebelum anda mula mengajar. Jadi, anda tidak pelru risau sekiranya anda tidak mempunyai pengalaman mengajar orang mengaji dan sebagainya. Segalanya akan disediakan oleh Beana sebelum anda memulakan pengajaran anda.

Latihan dan konsultasi ini akan diberikan kepada anda supaya anda ketahui kaedah dan teknik yang akan digunakan oleh pihak Beana Home Quran. Teknik dan kaedah ini akan digunakan ketika anda mengajar pelajar dalam mengaji Al-Quran dan kelas Fardhu Ain.

Tenaga Pengajar Mengajar Al-Quran Dan Asas Fardhu Ain Sahaja

Di Beana Home Quran, anda hanya perlu mengajar Al-Quran dan Asas Fardhu Ain sahaja. Sekiranya anda mampu untuk mengajar Al-Quran dan Asas Fardhu Ain, anda sudah layak untuk mendaftar dan menjadi guru Beana Home Quran.

Anda tidak perlu risau sekiranya anda tidak tahu bagaimana untuk mengajar orang. Ini kerana, pihak Beana Home Quran akan memberikan latihan kepada anda termasuklah tentang pengajaran Al-Quran dan Asas Fardhu Ain.

Anda juga tidak perlu risau akan pengajaran kelas-kelas lain. Ini kerana anda tidak akan mengajar kelas-kelas tersebut. Anda hanya perlu fokus kepada mengajar Al-Quran dan Asas Fardhu Ain sahaja.

Reward Tutor Bulanan

Pada setiap bulan, Beana Home Quran akan memberikan reward kepada kesemua tenaga pengajar sama ada sepenuh masa ataupun separuh masa. Hal ini dilakukan untuk menaikkan semangat dan juga sebagai motivasi kepada para tenaga pengajar supaya lebih berdedikasi dalam menjalankan tugas sebabgai tutor.

Selain itu juga, reward bulanan ini diberikan sebagai tanda penghargaan kepada tenaga pengajar yang telah bersusah-payah mengajar pelajar-pelajar agar mereka cepat mahir membaca dan memahami Al-Quran.

Penyata Gaji Disediakan

Pihak Beana akan menyediakan penyata gaji untuk kesemua tenaga pengajar Beana Home Quran sama ada anda tenaga pengajar sepenuh masa ataupun separuh mata sahaja. Kedua-duanya akan menerima penyata gaji dari pihak Beana Home Quran.

Penyata gaji ini akan memudahkan anda untuk menyemak sama ada gaji anda telah dipotong dalam jumlah yang betul sebagai caruman KWSP. Penyata ini juga akan digunakan oleh KWSP sebagai bukti sama ada caruman KWSP anda telah dibayar ataupun sebaliknya.

Elaun Yang Lumayan

Di samping itu juga, setiap tenaga pengajar juga akan mendapat elaun yang sangat lumayan. Elaun ini adalah untuk kegunaan duit perjalanan dari satu tempat ke tempat mengaji yang lain. Selain itu, elaun ini juga boleh digunakan sebagai elaun makan dan lain-lain keperluan yang berkaitan.

Dengan adanya elaun yang lumayan ini, pihak Beana berharap ianya dapat membantu tenaga pengajar untuk terus berkhidmat dengan Beana Home Quran.

Insentif Belian Kereta danhttps://www.youtube.com/watch?v=fxxdaMuEm5k Umrah Disediakan

Pihak Beana Home Quran juga turut menyediakan insentif untuk belian kereta bagi pengajar. Ini kerana kenderaan adalah sesuatu keperluan kepada tenaga pengajar untuk anda bergerak ke rumah pelajar.

Tambahan pula, Beana Home Quran juga menyediakan pakej umrah kepada semua tenaga pengajar kami. Ini dapat memudahkan anda yang ingin menunaikan umrah. Oleh itu, anda boleh sertai kami dan menikmati manfaat yang telah kami sediakan khas untuk tenaga pengajar Beana Home Quran.

Bekerja Di Sekitar Tempat Anda Sahaja

Mengikut strategi Beana Home Quran, setiap tenaga pengajar hanya perlu bekerja dan mengajar di sekitar tempat anda sahaja. Sekiranya anda tinggal di kawasan Subang, anda hanya perlu mengajar di sekitar kawasan tersebut sahaja.

Jadi, tidak akan menjadi masalah jauh atau kesuntukan masa untuk anda bergerak dari tempat anda ke tempat mengaji yang akan di berikan kepada anda. Alasan anda terlambat kerana tempat mengajar jauh dari tempat anda atau sebagainya tidak akan diterima kerana sudah semestinya kawasan tempat kerja anda berada di sekitar rumah anda.

Bekerja Dengan Waktu Yang Fleksibel

Untuk yang bekerja dan menjadikan tutor mengajar mengaji Al-Quran ini sebagai penambah pendapatan dan pekerjaan separah masa sahaja, anda tidak perlu risau dengan jadual kerja anda. Sekiranya anda khuatir waktu kerja anda menjadi terlalu padat, tidak perlu risau.

Ini kerana di Beana Home Quran, tutor hanya bekerja mengikut waktu yang sangat fleksibel. Anda boleh mengatur sendiri waktu bekerja anda supaya tidak mengganggu waktu-waktu anda yang lain. Oleh itu, anda tidak perlu bergegas atau takut kesuntukan masa untuk mengajar mengaji Al-Quran. Hal ini dapat memudahkan anda sebagai tenaga pengajar.

Secara kesimpulannya, setelah anda mendaftar (daftar disini) dengan Beana Home Quran sebagai tenaga pengajar ,  aranda akan diberikan latihan serta konsultasi dan banyak lagi manfayang akan anda dapat dengan hanya menjadi tenaga pengajar Beana Home Quran yang rasmi. Anda hanya perlu mendaftarkan diri sebagai tutor kami dan nikmatilah faedah-faedah yang akan diberikan.

Akhir sekali, anda juga akan mendapat rahmat dan pahala daripada Allah kerana mengajar mengaji Al-Quran da berkongsi ilmu dengan orang lain. Jadi, kita bukan sahaja  mengumpul kekayaan di dunia, malah kita juga mengumpul kekayaan di akhirat. ')}