3 golongan orang yang beruntung ?

Pada hakikatnya setiap manusia itu berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan menyembahkan dirinya kepada Allah. Untuk mengelakkan diri menjadi orang-orang yang berada didalam kerugian, maka dengan kita semua haruslah beriman kepada Allah serta mengerjakan amalan yang diajarkan oleh Rasulullah. Didunia pasti tiada siapa yang tidak mahu menjadi atau tergolong menjadi orang yang beruntung. Harus kita ingat untuk menjadi orang yang beruntung bukanlah mudah. Hal ini adalah disebabkan oleh balasan bagi orang yang beriman adalah syurga yang abadi maka mereka harus bekerja keras untuk mendapatkan balasan tersebut.

Sesungguhnya keberuntungan itu tidak diukur dari apa yang kita dapatkan, melainkan dari nilai manfaat yang ada pada diri kita. Sehingga dapat berguna untuk orang banyak. Beruntunglah mereka. Itulah terlintas di benak kita ketika melihat orang yang keluar dari rumah megah bertingkat, berpakaian kemas dan membawa kereta mewah. Hidup mereka serba cukup, semua keinginannya terpenuhi, namun benarkah orang beruntung adalah seperti golongan mereka?

Boleh jadi iya, kalau orangnya sholeh beriman dan bertaqwa. Namun bagi mereka yang saat ini dalam kekurangan dalam bentuk barangan belum tentu dikatakan tidak beruntung. Untung dan belum beruntung merupakan dua sisi yang berlawanan. Satu sisi merupakan harapan dan sisi lain merupakan ancaman. Wajar jika ketidakberuntungan membuat kegelisahan banyak orang. Bagi seorang Muslim ketidakberuntungan tersebut merupakan ujian kehidupan. Allah SWT berfirman :

“Dan sesungguhnya  akan kami berikan cobaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan  buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, yaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan “Innalillaahi wa inna ilaihi raaji’un”.

(Al-Baqaroh: 155-156).

Maka akan sangat wajar, jika kita mengakui kelebihan mereka merupakan sebuah keberuntungan. Namun kita sebagai umat Islam yang menjadikan Al-Quran sebagai pedoman hidup perlu mengkaji secara mendalam ungkapan di atas. Kebenaran akan keberuntungan dan keburukan di atas perlu kita fahami kembali. Kerana setiap orang akan diberikan ujian tersendiri dengan kekurangan ketakutan, macam-macam ketakutan entah itu ketakutan akan kehilangan sesuatu, ketakutan akan musibah dan lainnya. Ada pula kelaparan, ketika kita diuji dalam kelaparan bersabarlah kerana sesungguhnya itu adalah salah satu ujian dari Allah, sehingga jika kita bersabar maka kita akan mendapatkan balasan syurga.

Dengan ini semua akan disebutkan beberapa kriteria bagi siapa sahaja yang ingin masuk kedalam golongan orang yang beruntung, diantara nya sudah Allah sebutkan dalam firman Allah didalam Al-Quran pada surat Al-Maidah : 35, yang maknanya :

“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah pada jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan”

Dalam ayat diatas dijelaskan orang-orang yang beruntung, yang pertama adalah orang-orang yang beriman, orang yang beriman akan selalu menjalankan setiap perintah Allah dan meninggalkan setiap yang dilarangNya. Maka dengan ini orang yang beriman sangatlah beruntung, kerana setiap sikap dan perbuatannya akan dipenuhi dengan ketaatan dan ketaqwaan.

Dan yang kedua adalah orang-orang yang selalu mengharapkan Redho Allah, golongan orang yang selalu mengharapkan redho Allah adalah dengan wasilah kebaikan. Maka golongan orang-orang ini akan selalu melakukan kebaikan dalam setiap kegiatannya. Kehidupan mereka sangat dipenuhi dengan kebaikan dan keredhoan Allah.

Yang ketiga adalah orang yang berjihad dijalan Allah, jihad dalam menegakkan kalimat Islam bukan hal yang mudah, berperang menumpas kekufuran dan kezaliman yang ada di bumi ini. Dengan sepenuh tenaga dan fikiran sehingga syariat Islam akan tegak dan berjaya di dunia ini, dan syurga menanti di akhirat kelak. Wallahu a’lam

 

 

NAK JADI TUTOR AL-QUR’AN?

➽  http://www.beanahomequran.com/nak-jadi-tutor

KELEBIHAN MENJADI TUTOR BEANA 🙂

1.  Anda berhak menyusun jadual anda sendiri

2. Bekerja dengan waktu yang fleksible

3. Mengajar disekitar tempat anda sahaja (Separuh masa)

4. Elaun yang lumayan

5. Insentif BELIAN KERETA & UMRAH

6. Penyata elaun disediakan

7. Reward Tutor Bulanan

8. Mengajar Al-Quran dan Asas Fardhu Ain sahaja

9. Latihan dan konsultansi diberikan

 

 

MENCARI GURU MENGAJI UNTUK ANAK-ANAK?

➽ http://www.beanahomequran.com/daftar-online

Leave a Comment

Your email address will not be published.