Bagaimana bentuk syukur? Ini penjelasannya

 Bersyukur adalah salah satu rasa yang wujud dari iman kita kepada Allah, kerana dengan bersyukur kita akan menjadi orang yang bertaqwa. Syukur adalah menikmati dan meyakini bahawa setiap hal yang kita miliki dan dapatkan merupakan kurnia dari Allah. Setiap hal yang kita dapatkan bukan dari apa yang kita kerjakan dan usahakan tapi, segala sesuatu adalah atas kurnia Allah sehingga kita dapat menikmati hasilnya. Dengan mensyukuri setiap halnya, Allah akan menambahkan nikmat dan anugerahnya.

Setiap muslim didunia ini harus bersyukur atas nikmat yang Allah berikan kepada mereka.

Pada sejatinya syukur itu adalah bentuk ibadah kita, kerana Islam adalah agama yang sempurna dan rahmatan lilalamin. Ada beberapa bentuk dan cara kita bersyukur atas nikmat yang Allah berikan kepada kita, diantaranya :

  1. Bersyukur dengan hati, ini adalah cara dan bentuk syukur kita kepada Allah. Maka kita haruslah selalu ingat pada Allah dengan cara berzikir dengan penuh harap dengan hati yang sangat tulus. Allah akan tambahkan nikmat kita. Adapun dengan selalu membaca kitabullah Al-Quran yang mana merupakan salah satu bentuk syukur hambaNya kepada Allah. Berzikir dengan hati yang ikhlas dan penuh harap. Maka Allah akan mendengar dan meredhoi setiap amal dan harapan kita.

Janji Allah sangatlah nyata dan jelas, bahawasanya sesiapa sahaja yang bersyukur terhadap nikmat yang Allah berikan maka akan ditambahkan nikmatnya. Dan janganlah kita sekali-kali mengingkari nikmat yang Allah berikan, kenapa? Kerana azab Allah sangatlah pedih, sebagaimana dalam firman Allah disebutkan, yang bermaksud :

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”

(QS : Ibrahim : 7)

  1. Bersyukur dengan lisan. Ketika kita mendapatkan suatu nikmat maka ucaplah “ALHAMDULILLAHI RABBIL’ALAMIN”. dengan ucapan itu maka Allah sudah mendengar bahwa kita bertahmid kepadaNya. Yang mana kalimat itu adalah bentuk nyata syukur kita secara lisan.
  1. Bersyukur dengan amal. ketika kita mendapatkan nikmat dan rezeki maka kita diwajibkan bersyukur dengan amal kita. Bagaimana caranya? Bersyukur dengan amal adalah memberikan sebahagian rezeki dan harta kita kepada yang berhak. Siapa mereka? Mereka adalah orang-orang yang memerlukan sambutan tangan dan batuan kita, orang -orang yang miskin dari harta dan ilmu, anak yatim dan para muallaf yang baru sahaja masuk dalam agama Islam. Mereka adalah saudara kita yang sangat memerlukan bantuan kita.

Bahkan pada hakikatnya bukan mereka yang memerlukan kita. Namun kitalah yang memerlukan mereka, ketika hari akhir, dimana sudah tidak ada kemampuan tenaga dan harta kita untuk berbicara tentang pemberat mizan. Maka orang-orang yang sudah kita bantu dengan harta didunia akan membantu kita dalam memberatkan mizan kebaikan kita. Dan seketika itu Allah akan memberikan pahala syurga atas sedekah dan bantuan kita selama di dunia kepada mereka. Bersedekahlah dengan sepenuh hati dan sungguh-sunguh ikhlas hanya mengharap redho Allah. Sebagaimana sudah dijelaskan dalam artikel sebelumnya, orang yang mengharapkan redho Allah adalah termasuk kedalam orang-orang yang beruntung, didunia dan akhirat. Wallahu a’lam bisshowab.

 

 

NAK JADI TUTOR AL-QUR’AN?

➽  http://www.beanahomequran.com/nak-jadi-tutor

KELEBIHAN MENJADI TUTOR BEANA 🙂

1.  Anda berhak menyusun jadual anda sendiri

2. Bekerja dengan waktu yang fleksible

3. Mengajar disekitar tempat anda sahaja (Separuh masa)

4. Elaun yang lumayan

5. Insentif BELIAN KERETA & UMRAH

6. Penyata elaun disediakan

7. Reward Tutor Bulanan

8. Mengajar Al-Quran dan Asas Fardhu Ain sahaja

9. Latihan dan konsultansi diberikan

 

 

MENCARI GURU MENGAJI UNTUK ANAK-ANAK?

➽ http://www.beanahomequran.com/daftar-online

Leave a Comment

Your email address will not be published.