Hati manusia itu ibarat sehelai kain putih yang apabila manusia itu berbuat dosa maka tercorenglah/ternodalah kain putih tersebut dengan satu titik noda kemudian jika manusia selalu berbuat dosa lambat-laun sehelai kain putih itu berubah menjadi kotor/hitam. Jika hati nurani sudah kotor makahati nuraninya akan terkunci dan akan sulit menerima petunjuk dari Allah. Terdapat beberapa cara untuk menguatkan jiwa kita. Antaranya ialah :-

  1. Zikir
  2. Doa
  3. Selawat Nabi
  4. Bersedekah (Dermawan)

Apabila kita sering mengamalkan perkara di atasa,  Insya Allah kita akan memiliki cahaya/kekuatan batin yang kuat sehingga apa yang diinginkannya dalam hati akan cepat terlaksana.

 

  1. Zikir.

Zikir memiliki pengaruh yang kuat terhadap cahaya batin. Hati yang selalu terisi dengan Cahaya Zikir akan memancarkan Nur Allah dan keberadaannya akan mempengaruhi perilaku yang positif. Kebiasaan melakukan zikir dengan baik dan benar akan menimbulkan ketenteraman hati dan menumbuhkan sifat ikhlas. Hikmah zikir amatlah besar bagi orang yang ingin membangkitkan kekuatan batinnya.

Dari sisi ibadah, zikir merupakan latihan menuju Ikhlasnya hati dan Istiqamah dalam berkomunikasi dengan Al Khaliq. Dari sisi kekuatan batin, zikir merupakan cara membentuk dan memperkuat Niat Hati, sehingga dengan izin Allah SWT, apa yang terdapat dalam hati, itu pula yang akan dikabulkan oleh Allah SWT.

Dengan kata lain, zikir memiliki beberapa manfaat, diantaranya : Membentuk, Memperkuat Kehendak, Mempertajam Batin, sekaligus bernilai Ibadah. Melalui zikir, bermakna membersihkan kotoran yang melekat pada kaca dan kemudian menjadi bersih dan cahaya-sinarnya mampu memancar keluar. Dalam sebuah Hadis. Bahawa dengan selalu mengingat Allah menyebabkan Allah membalas ingat kepada seorang hamba-Nya “Aku selalu menyertai dan membantunya, selama ia mengingat Aku” kerana itu, agar Allah sentiasa mengingat kita, perbanyaklah mengingat-Nya dengan selalu berzikir.

 

  1. Doa.

Seseorang yang ingin memiliki kekuatan Rohani pada dirinya, hendaklah memperbanyakkan berdoa kepada orang lain, disamping untuk diri sendiri dan keluarganya. Cobalah dengan kita mendoakan seseorang yang kita kenal dimana orang itu sedang mengalami kesulitan. Menurut para Ahli Hikmah, seseorang yang mendoakan sesamanya maka reaksi doa itu akan kembali kepadanya. Dalam Hadis yang lain disebutkan bahwa doa yang mudah dikabulkan adalah doa yang diucapkan oleh seorang sahabat Secara Rahasia, Mengapa ?? ini disebabkan kerana doa itu diucapkan secara Ikhlas. Keikhlasan memiliki nilai (kekuatan) yang sangat tinggi. Kerana itu perbanyaklah berdoa atau mendoakan sesama yang sedang dirundung duka. Insya Allah reaksi dari doa itu akan kita rasakan terlebih dahulu, selanjutnya baru orang yang kita doakan.

 

3.Bersolawat kepada Nabi Muhammad.

pasti kita semua sudah selalu mendengar nasihat dari orang-orang tua kita bahawa kalau ada bahaya, kita disarankan salah satunya adalah untuk memperbanyak solawat kepada Nabi Muhammad SAW. Dengan mendoakan keselamatan kepada Nabi, Allah SWT akan mengutus para malaikat untuk mendoakan keselamatan kepada orang itu. Pada hadis yang lain yang diriwayatkan oleh Ahmad, Nasa’I dan Hakim, Rasullullah SAW bersabda,

“Barang siapa membaca Solawat untuk Ku sekali, maka Allah membalas Solawat untuknya sepuluh kali dan meninggalkan sepuluh kesalahan darinya dan meninggikannya sepuluh derajat”.

 

  1. Bersedekah ( Dermawan ).

Bersedekah selain untuk tujuan ibadah sosial juga memiliki pengaruh terhadap menyingkirkan bahaya. Banyak hadis membahas masalah sedekah berkaitan dengan tolak-bala. Dengan banyak bersedekah, seseorang akan memperoleh limpahan rezeki dan kemenangan. Dalam kehidupan bermasyarakat kita boleh melilhat hikmah dari sedekah ini. Seseorang yang memiliki jiwa dermawan amat disukai sesamanya.

Sebagaimana dalam firman Allah surat At-Taubah ayat 103, yang maknanya :

“Ambillah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

 

Dengan ini maka, jiwa kita akan kuat dan bersih dari setiap dosa. Demikian beberapa langkah memperkokoh dan menguatkan jiwa kita. Semoga kita termasuk di dalam golongan orang-orang yang kuat jiwa dan hatinya Amin.

 

 

 

 

 

NAK JADI TUTOR AL-QUR’AN?

➽  http://www.beanahomequran.com/nak-jadi-tutor

MENCARI GURU MENGAJI UNTUK ANAK-ANAK?

➽ http://www.beanahomequran.com/daftar-online

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.