7 Cara Menghalang Gangguan Jin

Sebagai seorang manusia biasa, kehidupan seharian kita sememangnya akan mudah terdedah dengan perkara-perkara yang sering kita lakukan tanpa kita sedari yang boleh mengundang kepada gangguan “makhluk” yang tidak diingini.

7 Cara Menghalang Gangguan Jin

Tidak dinafikan, di dunia ini, terdapat manusia yang sengaja mencari atau memuja jin dan syaitan bagi kepentingan diri masing-masing seperti menyihir dan membuat khianat. Ini adalah perkara syirik.

Terdapat beberapa perkara yang kita perlu elakkan supaya tidak mudah diganggu makhluk ini. Kita juga perlu melakukan beberapa doa yang di amalkan oleh Rasulullah SAW untuk mengelakkan diri dan orang tersayang daripada mudah terkena gangguan jin.

Doa Pelindung

doa pelindung

Maksud ayat: “Dengan nama Allah, dengan nama-Nya, tidak ada sesuatu pun di bumi atau di langit yang boleh mendatangkan bahaya, Dia adalah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Amalkan membaca doa pelindung  ini tiga kali selepas solat Subuh dan Maghrib.

“Nabi Muhammad SAW telah bersabda bahawa barangsiapa yang membaca ayat di atas di waktu pagi da petang sebanyak 3 kali, tidak ada sesuatu pun yang dapat memedaratkannya.” (Sahih Sunan At-Tirmidzi)

Zikir La Ilaaha Illallah

Lailahaillah

Maksudnya: “Tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Yang Maha Esa, tidak ada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya kerajaan dan pujian, Yang menghidupkan dan mematikan, dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu.”

Amalkan membaca zikir ini sebanyak 100 kali selepas solat Subuh dan Maghrib ataupun dibaca sebanayk 10 kali (mengikut hadis yang lain).

Dengan mengamalkan amalan ini, ia akan mewujudkan pendinding yang tidak dapat dilihat di sekeliling kita sehinggakan jin yang ingin menganggu kita tidak dapat menembusi dinding ini. InshaAllah dengan izin Allah.

Di dalam sebuah hadis, Nabi Muhammad SAW telah bersabda bahawa barangsiapa yang berkata (berzikir) dengan kalimah di atas, seratus kali setiap hari, maka Allah akan memberikan ganjaran kepadanya seperti membebaskan 100 orang hamba. Dan akan dicatatkan baginya 100 kebaikan, serta dihapuskan 100 kesalahan dan dia akan terpelihara daripada gangguan syaitan pada hari itu sehingga tiba waktu petang. (HR Bukhari & Muslim)

Doa Sebelum Tidur

Ini adalah diantara doa-doa pelindung yang sahih yang dilakukan oleh Nabi Muhamad SAW.

doa sebelum tidur

Terjemahannya: “Aku berlindung dengan perkataan Allah yang sempurna, dari kejahatan yang telah Dia ciptakan.” (HR Muslim)

Doa ini juga boleh dibaca tiga kali selepas solat Subuh dan Maghrib. Mengikut sabda Rasulullah SAW, sesiapa yang duduk atau tidur disesuatu tempat dan membacakan doa ini, tidak akan ada sesuatu yang boleh membahayakannya, sama ada dari kalangan jin ataupun binatang berbisa.

Doa Untuk Melindungi Daripada Gangguan Syaitan Yang Menyebabkan Was-was Dalam Solat

doa-waswas

Maksud doa di atas adalah: “Aku berlindung kepada Allah syaitan yang terkutuk, dari kesombongannya dan sihirnya serta godaannya.” (Sahih Abu Dawud)

Cara amalan untuk doa ini adalah dengan membacanya sekali sebelum anda mula berdoa kepada Allah. InshaAllah, tidak ada jin yang boleh membahayakan anda selagi anda duduk dan berdiri di suatu tempat.

Ayat Kursi

ayat-kursi

Maksudnya: “Allah, tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di alagit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

Amalkan membaca ayat kursi ini pada setiap malam sebelum tidur dan setiap pagi di rumah anda. Bacakan denan suara yang kuat dan niatkan untuk mendapat perlindungan daripada Allah.

Dengan membaca ayat kursii sebelum tidur, inshaAllah tidak ada syaitan yang akan mendekati anda sehingga ke pagi.  Allah juga akan mengirimkan malaikat untuk menjaga anda sehingga pagi. Setelah itu, bacakan sekali lagi ayat kursi ini pada waktu pagi.

Dua Ayat Terakhir Surah Al-Baqarah

2 ayat terakhir al-baqarah

Maksudnya: “Rasul telah beriman kepada Al-Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semua beriman kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya. (Mereka mengatakan), “Kami tidak membeda-bedakan seseorang pun dari rasul-rasul-Nya.” Dan mereka berkata, “Kami dengar dan kami taat.” Dan mereka berkata, “Ampunilah kami Ya Tuhan Kami, dan kepadaMulah tempat kembali.”

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat pahala (dari kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat siksa (dari kejahatan) yang diperbuatnya.(Mereka berdoa), “Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan.  Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau membebani Kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Ma’afkanlah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong Kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir.” (Surah Al-Baqarah : 285-286)

ayat ini perlu dibaa dengan kuat pada setiap  malam sebelum anda ingin tidur dan setiap pagi di rumah anda dengan niat untuk mendapatkan perlindungan daripada Allah SWT.

Telah diriwayatkan bahawa Abu Mas’ud Al-Ansari berkata, Rasulullah SAW telah bersabda, “Sesiapa yang membaca dua ayat terakhir dari surah Al-Baqarah, maka itu sudah mencukupi baginya.” (HR Bukhari dan Muslim)

Membaca Al-Muawwazatain

Surah Al-Falaq
Al-falaq

Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk. (1) Dari bencana makhluk-makhluk yang Dia ciptakan. (2) Dari bahaya gelap apabila ia masuk. (3) Dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan). (4) Serta dari kejahatan orang yang dengki apabila dia melakukan dengkinya. (5)

Surah An-Nas

An-nas

Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): Akuberlindung kepada (Allah) Pemelihaara sekalian manusia. (1) Yang Menguasai sekalian manusia. (2) Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia. (3) Dari kejahatan pembisik penghasut yag timbul tenggelam. (4) Yang melemparkan bisikan dan hsutannya ke dalam hati manusia. (5) (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia. (6)

Amalkan membaca Al-Muawwizatain dan tiupkan ke tapak tangan anda. Seterusnya sapu keseluruh tubuh anda bermula dari atas hingga ke bawah. Ulangkan sebanyak tiga kali.

Telah diriwayatkan dari Abu Said Al-Khudri, beliau telah berkata, “Setelah turunnya kedua surah ini (Al-Muawwuzatain), Rasulullah SAW melengkapkan kedua-keduanya sebagai bacaan wirid untuk membentengi diri dari pandagan buruk jin mahupun manusia.” (HR Tirmidzi)

Kaedah ini adalah baik untuk dijadikan sebagai amalan perlindungan. Ini kerana ianya bukan sahaja melindungi diri dari jin di luar, malah juga gangguan jin yang di dalam dengan izin Allah.

Amalan ini juga patut dilakukan oleh mereka yang sering mengalami mimpi yang buruk dan menakutkan. Amlakan doa ini juka sekiranya anda mengalami gangguan daripada jin asyik. InshaAllah, dengan cara yang telah disertakan di atas, kedua-dua surah ini akan memberikan perlindungan yang dapat menghalang jin daripada menembusinya.

Dari sebuah hadis, Aisyah RA mengatakan, “Rasulullah SAW keluar dari rumah pada malam hari, aku cemburu kerananya. Tidak lama ia kembali dan menyaksikan tingkahku, lalu ia berkata, “Apakah kamu telah didatangi syaitanmu?” “Apakah syaitan bersamaku?” Jawabku. “Ya, bahkan setiap manusia.” Kata Nabi Muhammad SAW. “Termasuk engkau juga?” Tanyaku lagi. “Betul, tetapi Allah menolongku hingga aku selamat dari godaannya.” Jawab Nabi Muhammad SAW” (HR Ahmad).

Demikianlah cara-cara dan amalan Rasulullah untuk melindungi diri daripada diganggu jin dan sihir. InshaAllah, anda akan dilindungi dengan izinNya. Segalanya terserah kepada Allah SWT. Selain daripada amalan kita, pantang larang juga perlu dijaga dan bertawakallah pada Allah SWT.

Sentiasalah berdoa selepas solat supaya kita sentiasa berada di dalam lindunganNya. Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu anda yang sering mendapat gangguan jin dan syaitan.

Leave a Comment

Your email address will not be published.